Jakiekolwiek opóźnienia w realizacji przebudowy drogi krajowej nr 18 będą miały negatywny wpływ na rozwój województwa lubuskiego – twierdzi tamtejszy samorząd regionalny. Wybudowana przez Niemców w latach 30. ubiegłego stulecia betonowa droga ma wkrótce stać się autostradą. Na razie jednak nie udało się wyłonić wykonawcy robót na pierwszym odcinku.
Na początku marca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
unieważniła przetarg na modernizację drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18 na odcinku od granicy państwa do węzła Olszyna. Zarządcy infrastruktury nie udało się wyłonić wykonawcy inwestycji już po raz drugi – ponownie oferenci zaproponowali realizację prac za kwoty znacznie przekraczające zakładany budżet. Brak postępów w procedowaniu zamówienia może przełożyć się na pewne opóźnienie realizacji zadania.
Przebudowa drogi zapisana w dokumentach strategicznych województwaGDDKiA planuje także realizację przebudowy dalszego odcinka drogi – od węzła Olszyna do węzła Golnice (ok. 71 km). Ma ona odbywać się etapami i trwać do 2023 r. W pierwszej kolejności roboty realizowane mają być na fragmentach od km 11+860 do węzła Żary (długość 12,04 km) i od węzła Żary do km 33+760 (długość 9,9 km). Prace na tych odcinkach mają zostać przeprowadzone w latach 2019 – 2021.
Tymczasem przedsięwzięcie ma mieć w opinii władz województwa bardzo duże znaczenie dla lokalnej społeczności. – Inwestycja zapisana została zarówno w Kontrakcie terytorialnym dla województwa lubuskiego, jak i w Strategii województwa lubuskiego oraz w Wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. Jest ona jedną z inwestycji kluczowych dla rozwoju regionu – podkreśla Jarosław Flakowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
Opóźnienia wpłyną negatywnie zwłaszcza na południową część regionu – Należy podkreślić, że jest to przedsięwzięcie o znaczeniu ponadregionalnym, szczególnie ważna dla terenu południowej części województwa lubuskiego. Każde opóźnienie w realizacji tak kluczowej inwestycji drogowej ma negatywny wpływ na rozwój obszarów położonych w obszarze oddziaływania autostrady A18 – ocenia nasz rozmówca. Dodaje przy tym, że UMWL zabiegał na szczeblu rządowym o przeprowadzenie prac już od 2014 r. – Marszałek województwa Elżbieta Anna Polak kilkukrotnie interweniowała w sprawie wieloletnich zaniedbań na trasie Olszyna – Golnice. W 2016 r. sejmik województwa przyjął zaś stanowisko ws. inicjatywy przebudowy autostrady, które trafiło m.in. do Prezesa Rady Ministrów RP – mówi.
DK-18, a wkrótce autostrada A18, stanowi jeden z podstawowych międzynarodowych korytarzy transportowych przebiegających przez Ziemię Lubuską. Ciąg łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. – DK-18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie – dodaje przy tym Jarosław Flakowski, cytując materiały GDDKiA.