fot. Google Street ViewPrzejazd kolejowy przy ulicy Częstochowskiej
Lubliniec szuka projektantów dla budowy w przyszłości tunelu pod torami. Mowa o obiekcie, który miałby się znaleźć w miejscu zatłoczonego przejazdu na ul. Częstochowskiej. Do udziału w postępowaniu zgłosiła się tylko jedna firma.
Gmina Lubliniec wystartowała z przetargiem na wykonanie projektu budowlanego oraz programu funkcjonalno-użytkowego budowy dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo-drogowego w ulicy Częstochowskiej. Przeprawa powstać ma w zamian za likwidację jednopoziomowego skrzyżowania z liniami 61 Kielce – Fosowskie i numer 143 Kalety – Wrocław Popowice. Łącznie obiekt miałby powstać pod czterema torami.
O dopuszczenie do udziału w postępowaniu stara się wyłącznie jedna firma. Do przetargu stanęła firma Safege z Francji. Kolejnym krokiem będą negocjacje z wykonawcą. Cena to 60 proc. oceny przetargowej, resztę punktów oferenci zyskają za doświadczenie projektanta branży mostowej skierowanego do prac projektowych (30 proc.) oraz doświadczenie projektanta branży kolejowej skierowanego do prac projektowych (10 proc.). Na opracowanie dokumentacji oraz pozyskanie pozwolenia na budowę przewidziano 20 miesięcy.
Wykonawca sporządzając dokumenty musi uwzględnić kalkulację kosztów realizacji zadania, dokonać dodatkowych badań geologicznych oraz zaprojektować przejście podziemne dla pieszych pod torami z dostosowaniem go do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a także zaprojektować drogę w tunelu dla ruchu pojazdów samochodowych i rowerów.
Zamawiający wymaga opracowania projektu budowlanego, zbiorczego zestawienia kosztów, pozyskania wszelkich uzgodnień, opinii oraz pozyskania map do celów projektowych. Następnie wykonania badań geologicznych, opracowania w ramach potrzeby raportu o oddziaływaniach przedsięwzięcia na środowisko oraz przygotowania materiałów wraz z wnioskiem, niezbędnych do uzyskania pozwolenia na realizację inwestycji.
Jak wyjaśniają urzędnicy, istniejące jednopoziomowe skrzyżowanie jest największym punktem kolizyjnym i jednocześnie podstawowym problemem na komunikacyjnej mapie Lublińca. Aktualnie natężenie ruchu kolejowego i drogowego pociąga za sobą konieczność nieustannego zamykania przejazdu kolejowego, co powoduje permanentny paraliż komunikacyjny w centrum Lublińca, w szczególności w tzw. godzinach szczytu komunikacyjnego.
Koncepcja przewiduje przejście ul. Zwycięstwa pod istniejącą linią kolejową za pomocą wiaduktu kolejowego. Obiekt ma być jednoprzęsłowy o konstrukcji żelbetowej lub dźwigarobetonowej. Pokonanie różnicy wysokości pomiędzy terenem istniejącym, a wiaduktem kolejowym, ma być zaprojektowane za pomocą wykopu w murach oporowych. Przewidziano układ jednojezdniowy z dwoma pasami. Szerokość jezdni określono na 7 metrów. Z jednej strony przewidziano chodnik oraz ścieżkę rowerową.
Na razie miasto nie ma funduszy na budowę przeprawy. Zdaniem urzędników, finansowanie inwestycji może pojawić się w 2024 roku, a wówczas w pierwszej kolejności otrzymają dofinansowanie te projekty, które będą w pełni gotowe do realizacji. Z tego też powodu miasto podjęło się zadania opracowania dokumentacji projektowej, obejmującej budowę dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo-drogowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.