Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody lubelskiego wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację drogową dla odcinka drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohucza. Po wydaniu tej decyzji możliwe będzie przejście do fazy robót budowlanych. Liczący niespełna 10 kilometrów długości fragment realizuje Intercor.
Realizacja liczącego blisko 10 kilometrów odcinka Piaski – Dorohucza na drodze ekspresowej S12 w województwie lubelskim wkracza w kolejną fazę. Intercor, który realizuje inwestycję w systemie “projektuj i buduj” w ramach kontraktu o wartości blisko 358 mln zł, zakończył prace projektowe, co umożliwiło złożenie do wojewody lubelskiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu możliwe będzie przejście do fazy robót budowlanych, a także uruchomienie procedur związanych z wypłatą odszkodowania dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, które zostaną przejęte pod budowę drogi przez Skarb Państwa.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Powstaną także drogi przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego, szereg obiektów inżynieryjnych (7 przejść dla zwierząt, 6 wiaduktów oraz most), a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne.
Trasa będzie przebiegała przez obszar gmin Piaski i Trawniki. Będzie miała swój początek w rejonie istniejącego węzła Piaski Wschód, skąd będzie przebiegać dalej w kierunku wschodnim na północ względem istniejącej drogi krajowej nr 12, a następnie przetnie ją, omijając od strony południowej miejscowość Biskupice. Nowy odcinek zakończy się w rejonie miejscowości Pełczyn, gdzie kierowcy tymczasowo, do czasu oddania do użytku kolejnych fragmentów, zjadą na DK nr 12 przez drogę powiatową. Oddanie fragmentu do użytku zaplanowano na koniec maja 2027 roku.
Droga ekspresowa S12 docelowo połączy autostradę A1 z granicą polsko-ukraińską w Dorohusku. Jej początek zaplanowano na nowym węźle w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego. Trasa będzie dalej przebiegała na wschód przez Sulejów, Opoczno, Przysuchę, Radom, Zwoleń, Puławy, Lublin, Świdnik, Piaski i Chełm. Będzie stanowiła alternatywę dla autostrady A4 w relacjach tranzytowych z Ukrainy do Europy Zachodniej. Realizacja trasy jest obecnie najbardziej zaawansowana na Lubelszczyźnie. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydano także dla całego fragmentu pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem – w przypadku dwóch odcinków trwają przetargi. Na wydanie decyzji środowiskowej czeka odcinek pomiędzy Radomiem a Puławami.
Fragment pomiędzy Piaskami a Dorohuskiem ma liczyć ok. 75 kilometrów długości. Na realizację niemal wszystkich odcinków zostały już podpisane umowy, natomiast w przypadku obwodnicy Chełma rozpoczęto roboty budowlane. Wyjątkiem jest niespełna 6-kilometrowy odcinek w rejonie planowanego węzła Dorohucza, gdzie pod warstwą ziemi wykryto odpady przemysłowe, co spowodowało konieczność zmiany przebiegu trasy pomiędzy miejscowościami Pełczyn i Chojno Nowe Drugie. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowej dokumentacji projektowej wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania nowej decyzji środowiskowej.