Województwo lubelskie w najbliższych latach ma szansę otrzymać kilka bardzo ważnych szlaków drogowych, jeśli Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zostanie zrealizowany. Trasy mają lepiej skomunikować region. Jednak dla poszczególnych miejscowości najważniejsze są obwodnice, które mają je odciążyć. Dwie najistotniejsze na Lubelszczyźnie będą obiegać Chełm i Tomaszów Lubelski.
Tomaszów Lubelski dopilnuje realizacji projektu
– Zabiegamy o tę inwestycję od ponad 20 lat. Początki rozmów sięgają lat 1990-1994. Teraz, kiedy droga znalazła się w PBDK i ma zostać zrealizowana w latach 2016-2018, dopilnujemy, aby projekt został zrealizowany. To, czy ta obwodnica powstanie, nie jest nam obojętne – mówi Tadeusz Wagner, zastępca burmistrza miasta Tomaszów Lubelski. – DK-17, która obecnie przebiega przez miasto, dzieli je właściwie na pół. Przy tak dużym ruchu jakim jest obciążona ta trasa, stwarza to niebezpieczeństwo w poruszaniu się po naszej miejscowości. Mamy więc nadzieję, że obwodnica odciąży Tomaszów Lubelski. Dodatkowo droga ma częściowo przebiegać przez miasto, a lepsze skomunikowanie naszego terenu może przyciągnąć inwestorów – dodaje Wagner.
Chełm obciążony przez przejście graniczne
Chełm, leżący blisko granicy z Ukrainą, szczególnie odczuwa skutki tranzytu, kierującego się w tamtą stronę. Trasa przebiegająca przez miasto jest nie tylko zbyt obciążona, ale także bardzo zniszczona. – DK-12, która przebiega przez centrum Chełma, dzieli miasto na dwie części. Droga była budowana na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Od tego czasu bardzo się zużyła i nie nadaje się do przyjmowania tak ciężkiego ruchu, który jest spowodowany przejściem granicznym, znajdującym się w pobliżu. Wtedy też większe znaczenie w naszym regionie miała kolej – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” zastępca prezydenta miasta Chełm, Józef Górny. – W granicach Chełma DK-12 ma ok. 9 km. Na modernizację tej drogi i podniesienie jej do standardów, potrzebne by było ok. 200 mln zł, a miasto nie jest w stanie wyłożyć takich pieniędzy. Tym bardziej cieszymy się z wpisania tej inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – dodaje wiceprezydent Chełma.
Mieszkańcy i władze walczą o realizację projektu od dawna. Liczyli, że obwodnica zostanie zaplanowana wcześniej, ale poprzedni Program Budowy Dróg Krajowych nie zawierał o niej wzmianki, przez co Chełm musiał długo czekać. – Planowana droga ma mieć 18,5 km. W latach 2006-2010 wybraliśmy jej przebieg. Będzie to obwodnica północna, posiadająca węzły drogowe w okolicach miasta. Liczymy na to, że nie będzie to trasa przebiegająca całkiem z dala od naszej miejscowości, ale tak, że będzie z nią w symbiozie – mówi Józef Górny. – W takiej sytuacji Chełm ma szanse na rozwój dzięki tej inwestycji. Zbudowana w taki sposób nie tylko odciąży miasto, ale pozwoli na jego rozwój – dodaje.
Szczegóły dotyczące założeń nowego PBDK 2014-2023 znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.