Sukcesywnie rozwija się sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim, która liczy już 230 km. W przyszłości kierowcy będą mieli do dyspozycji w regionie 580 km ekspresówek i autostrad.
Obecnie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych budowana jest obwodnica Chełma w ciągu S12, a na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19 trwa dobudowa drugiej jezdni. W woj. lubelskim powstaje też autostrada A2 - realizowane są trzy odcinki od Malinowca do Białej Podlaskiej.
Z kolei dla 11 odcinków dróg ekspresowych S12, S17 i S19 złożone zostały wnioski do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po wydaniu tych decyzji będą mogły rozpocząć się prace budowlane. S12
Budowę 75-kilometrowego fragmentu trasy podzielono na cztery odcinki. Trwa budowa obwodnicy Chełma, gdzie zaawansowanie robót wynosi 42 proc. Dla odcinków Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk w tym roku złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedura jest w toku.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączony został fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym zapadła decyzja o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej.
To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy.
S17
Droga ekspresowa S17 między Piaskami a Hrebennem (ok. 125 km) będzie realizowana w formule Projektuj i buduj.
- Wyłoniliśmy już wykonawców sześciu odcinków tej drogi o łącznej długości 94 km (Piaski – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica, Izbica – Zamość Staniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski – Hrebenne), natomiast dla dwóch (w sumie ok. 20 km) trwają prace przygotowawcze w ramach drugiego etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Ogłoszenie przetargów na wyłonienie ich wykonawców planujemy w przyszłym roku - informuje GDDKiA.
Dla odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km) wykonawcy złożyli w ubiegłym roku wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedura jest w toku. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po zakończeniu tej procedury, a następnie wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
GDDKiA podpisała także umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
S19
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Lublina podzielona została na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Rozpoczęły się już prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Z kolei dla odcinka Lubartów – Lublin wykonawca w ostatnim czasie został wezwany do aktualizacji dokumentacji dotyczącej podziału nieruchomości, stanowiącej załącznik do wniosku o decyzję ZRID.
- Konieczność skorygowania dokumentacji podziałowej wynika z faktu zmian zaistniałych w ewidencji gruntów i budynków, jakie pojawiły się w obrębie tej inwestycji, w trakcie trwania procedury wydawania decyzji ZRID, co było niezależne od GDDKiA. Wykonawca przekazał już skorygowaną dokumentację do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, który prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID - informuje GDDKiA.
Prace budowlane będą mogły się rozpocząć po jej wydaniu. Dla pozostałych odcinków S19 od granicy woj. lubelskiego z woj. mazowieckim w kierunku Lublina, również trwają procedury związane z wydaniem decyzji ZRID.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.