fot. GDDKiA LublinBudowa obwodnicy Chełma w ciągu S12
2023 rok, poza trwającą budową obwodnicy Chełma w ciągu S12, to przede wszystkim czas finalizowania przetargów, podpisywania umów i projektowania nowych odcinków dróg ekspresowych – w taki sposób miniony rok podsumowuje lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie, w trybie projektuj i buduj w województwie lubelskim realizowanych jest 13 odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 220 km, natomiast na etapie przetargu są trzy odcinki, liczące w sumie 45 km.
S12 na wschód
W minionym roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi S12: Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk. Łączna wartość kontraktów to ponad 2 mld zł. Obecnie wykonawcy przygotowują projekty budowlane i dokumentację potrzebną do złożenia wniosków do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co planowane jest w pierwszej połowie 2024 r.
W 2023 roku rozpoczęły się prace przy budowie ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma. Wykonawca prowadzi roboty ziemne, powstają też pierwsze obiekty inżynierskie.
– Jednocześnie rozpoczęliśmy prace dokumentacyjne dla ok. 5-kilometrowego fragmentu S12 w okolicach Dorohuczy. Został on wyłączony z realizacji, ze względu na występowanie pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych. Podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA.
W minionym roku GDDKiA podpisała porozumienie z wojewodą lubelskim, na mocy którego w ramach budowy S12 zrealizowane zostaną także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku oraz do planowego Terminala Samochodowego w Okopach.
ZRID, a po nim budowa
Miniony rok to także okres projektowania i kompletowania dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji ZRID. W 2023 r. do wojewody lubelskiego trafiły wnioski o wydanie tych decyzji dla budowy pięciu odcinków S19 na północ od Lublina: Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock, dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Kocka, Kock – Lubartów, Lubartów – Lublin (w sumie 90 km) oraz trzech odcinków S17: Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski – Hrebenne (50 km). Obecnie wnioski te są analizowane przez wojewodę. Budowa będzie mogła się rozpocząć po wydaniu decyzji, co planowane jest w pierwszej połowie tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.