Dziś minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wraz z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem oficjalnie otworzył budowę drogi S17 Kurów – Garwolin. Uroczystość odbyła się w miejscowości Żabianka. Jest ona jednak tylko symboliczna z uwagi na to, że prace na budowie tej drogi już ruszyły.
Budowa drogi ekspresowej S17 na trasie od Garwolina (woj. mazowieckie) do Kurowa (woj. lubelskie), liczącej 58,58 km, została podzielona na cztery odcinki. Pierwszy z nich prowadzi od istniejącej już obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc (12,23 km). Drugi odcinek zaczyna się z końcem obwodnicy Gończyc i biegnie do granicy województwa mazowieckiego (13,01 km). Budowa obu tych fragmentów S17 została powierzona firmie Budimex. Kolejny odcinek zaczyna się na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, i kończy się wraz z węzłem Skrudki (20,17 km). Jego wykonawcą jest firma PORR. Ostatni fragment prowadzi od węzła Skrudki do węzła Kurów Zachód (13,17 km). Na budowę tego odcinka GDDKiA podpisała kontrakt z firmą Mota-Engil.
Place budowy na wszystkich odcinkach zostały już przekazane wykonawcom. Patrząc od Garwolina koszt odcinków to kolejno 289 mln zł, 314 mln zł, 609 mln zł i 271 mln zł. Ostatecznie, łączny koszt realizacji S17 od Garwolina do Kurowa to 1,482 mld zł. Trasa ma być gotowa w 2019 roku.
Wyświetl większą mapę
Droga jest fragmentem S17 docelowo mającej łączyć Warszawę z Lublinem. O ile na opisanym wcześniej fragmencie prace postępują naprzód to problemy pojawiają się na odcinkach położonych bliżej Warszawy. Tam umowy również zostały już podpisane, ale nie zostały jeszcze wydane pozwolenia na budowę. Jednak jak podaje GDDKiA – decyzje ZRID powinny zostać wydane w maju br.
Cała trasa ekspresowa z Warszawy do Kurowa będzie posiadała nawierzchnię z betonu cementowego. Na odcinku Garwolin – Kurów, zgodnie z rekomendowanym do realizacji wariantem D powstaną cztery węzły: Ryki Północ, Ryki Południe, Skrudki oraz Żyrzyn.
Zadaniem wykonawcy będzie również przebudowa dróg poprzecznych, czyli drogi krajowej nr 48, drogi wojewódzkiej nr 824 oraz dróg powiatowych i gminnych. Ponadto, powstaną drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego, przejścia dla zwierząt, przebudowane lub wybudowane zostaną urządzenia towarzyszące z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej.