Zarząd Województwa Łódzkiego zwiększył wsparcie finansowe dla budowy terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli – Karsznicach grupy PKP Cargo. Opublikowano pierwsze wizualizację inwestycji.
PKP SA i PKP Cargo przez wiele lat próbowały uruchomić inwestycję w terminal. W końcu zgodził się ją dofinansować samorząd województwa łódzkiego - specjalnie dla potrzeb inwestycji
uruchomiono nabór pozakonkursowy. Po kolejnych perypetiach, w
czerwcu 2022 roku podpisano umowę na dofinansowanie, a miesiąc później -
umowę inwestycyjną. Zdaniem samorządu, terminal w Karsznicach
ma pomóc w ograniczeniu ruchu drogowegoWojewództwo dorzuca pieniędzy
Jak poinformowało dziś PKP Cargo, zarząd województwa zdecydował, że budowa terminalu w Karsznicach zostanie wsparta kwotą o 5,7 miliona złotych wyższą, czyli dotacja wyniesie 51 mln 700 tys. zł. To unijne dofinansowanie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla realizującej inwestycję spółki PKP Cargo Terminale. Pierwotnie, w
przyjętej w czerwcu uchwale, dotacja wynosiła 46 milionów złotych.
- To przedsięwzięcie niezwykle istotne dla mieszkańców Zduńskiej Woli i najbliższych okolic miasta, ale także dla całego województwa - mówi Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. - Wspieramy budowę tego terminalu, by nie marnował się potencjał kolejowych Karsznic Ta inwestycja korzystnie wpłynie na przyszłość miasta i powiatu. Konsekwentne dążymy do rozwoju transportu w naszym województwie, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego - dodał, cytowany w komunikacie.
W związku z decyzją o zwiększeniu dotacji marszałek Grzegorz Schreiber spotkał się dziś z Hanną Jażdżyk, prezes PKP Cargo Terminale, i przekazał symboliczny czek z pełną kwotą wsparcia Samorządu Województwa Łódzkiego.
- Terminal w Zduńskiej Woli Karsznicach uatrakcyjni ofertę przewozową Grupy PKP Cargo i innych kolejowych firm transportowych. To dlatego, że ta inwestycja znajdzie się w ciągu międzynarodowego korytarza łączącego nasze bałtyckie porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu z portami basenu Morza Adriatyckiego. Terminal spowoduje również znaczne podniesienie jakości usług logistycznych świadczonych przez kolej, gdyż w środkowej Polsce brakuje takiego nowoczesnego obiektu. Przez to powinno wzrosnąć również zainteresowanie transportem multimodalnym ze strony polskich i zagranicznych podmiotów - powiedziała Hanna Jażdżyk, prezes PKP Cargo Terminale.
ZUE zaczęło już prace
Prace przy budowie nowoczesnego terminalu przeładunkowego w Karsznicach już się rozpoczęły. Na zlecenie PKP Cargo Terminale realizuje je spółka ZUE. Całkowita wartość inwestycji to prawie 128 mln 600 tys. zł. Na należącym do kolei terenie o powierzchni 22 hektarów powstaną dwie suwnice bramowe, dziewięć torów, place rozładunkowe i magazynowe, a także infrastruktura towarzysząca, w tym drogi i parkingi. Zgodnie z umową, terminal ma zostać oddany do użytku z końcem października 2023 roku.
Jak podkreśla PKP Cargo, atuty lokalizacji terminalu w Karsznicach to położenie przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 oraz w bliskim sąsiedztwie trasy ekspresowej S8, co oznacza świetną komunikację we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe: węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2. Terminal będzie zapewniał kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski.