Dziś, 30 lipca, łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na projekt i budowę jednej z części ostatniego brakującego fragmentu autostrady A1. Mowa o trasie od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów. Wykonawcą zostało konsorcjum, na którego czele stoi firma Budimex.
Inwestycja polega na budowie 16-kilometrowego odcinka drogi o klasie A od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Bełchatów (z węzłem). Zadanie zostało powierzone konsorcjum firm Budimex i Strabag. Wartość podpisanej umowy to 478,8 mln zł.
Zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 32 miesięcy od dnia podpisania umowy z wyłączeniem z czasu prowadzenia prac budowlanych okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
Nowy odcinek będzie przebiegał w istniejącym śladzie A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski. Inwestycja powstanie w systemie „projektuj i buduj”. – Dwa lata temu oddaliśmy do użytkowania obwodnicę Łodzi, obecnie budujemy obwodnicę Częstochowy. Cieszę się, iż Strabag będzie realizował następne odcinki autostrady A1. Dzięki temu powstanie pełne połączenie autostradowe z polskich portów na południe Europy – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag.
W ramach nowego kontraktu zostanie wybudowany 16-kilometrowy odcinek autostrady o nawierzchni betonowej. Będzie miał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. Powstaną 2 węzły drogowe: węzeł Piotrków zapewniający relacje Warszawa – Częstochowa i Warszawa – Łódź i węzeł Bełchatów zapewniający relacje Piotrków – Bełchatów (autostrada A1) z DK-74.
Dodatkowo projekt przewiduje budowę 17 obiektów inżynierskich, w tym: 10 obiektów nad autostradą, 6 obiektów w ciągu autostrady oraz jedną kładkę dla pieszych.
Zakres robót obejmie również budowę dróg poprzecznych i dojazdowych, elementy bezpieczeństwa i oznakowanie, urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, ogrodzenia i 15 przejść dla zwierząt, 12 przepustów o funkcji ekologicznej oraz elementy zieleni dogęszczającej.
Pozostała część A1
Bez zakontraktowanych wykonawców pozostają jeszcze trzy fragmenty autostrady A1 w województwie łódzkim. Zostały jednak już wybrane firmy, z którymi umowy zostaną podpisane. Odcinek B Bełchatów – Kamieńsk, zgodnie z wolą GDDKiA ma wybudować konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Część C, pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem, wybuduje konsorcjum Budimex i Strabag. A najkorzystniejszą ofertę na odcinek D pomiędzy Radomskiem a granicą województw złożyło przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z ceną 338,2 mln zł.
Piąty pozostający do wybudowania odcinek A1 leży na terenie województwa śląskiego. Kilka dni temu na wykonanie tego fragmentu – między granicą województw węzłem Rząsawa – podpisano umowę z firma Polaqua.
Brakujący, liczący 80 km odcinek autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową powinien się domknąć w roku 2022.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.