W ciągu najbliższych 3 lat fragmenty DW713 Łódź - Tomaszów Mazowiecki, które nie były dotąd poddane modernizacji, zostaną przebudowane. Prace obejmą wysunięty najbardziej na wschód odcinek w granicach Łodzi oraz drogę między Kurowicami a Ujazdem. Efektem będzie nie tylko łatwiejszy dojazd do stolicy regionu, ale także do węzła autostrady A1 oraz sprawniejsza komunikacja w granicach samej Łodzi.
Według wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyny Mikołajec umowa zostanie podpisana lada moment - najpóźniej w marcu, a być może już pod koniec lutego. - 14 grudnia otworzyliśmy oferty. Wpłynęło ich aż 7, z czego 5 mieści się w kosztorysie inwestorskim (41 mln zł), a najtańsza - złożona przez Kral - jest od niego o prawie 10 mln zł niższa. Oferty złożył także m. in. Strabag, Erbedim oraz Mosty Łódź. Umożliwi to rozpoczęcie robót budowlanych wraz z nadejściem wiosny - informuje wicedyrektor. Dofinansowanie z funduszy europejskich, z którego może skorzystać miasto, wynosi 31,5 mln zł.
Chodniki, DDR i odwodnienie
Odcinek przewidziany do przebudowy ma długość 3,3 km. Znajduje się na nim aż 21 skrzyżowań orazdwa przejazdy kolejowe, których nawierzchnia drogowa zostanie wymieniona, ale bez ingerowania w torowisko. Przekrój (2 pasy) i szerokość pasów ruchu (3,5 m) pozostanie bez zmian. Na całym odcinku powstaną chodniki, których dziś brakuje, oraz droga rowerowa.
Stan końcowego odcinka Rokicińskiej od dawna nie odpowiadał współczesnym standardom. Jego przebudowa była postulatem konsekwentnie wysuwanym przez mieszkańców osiedla Andrzejów, dla których stanowi on dojazd w stronę centrum. - Dziś droga ma tylko utwardzone pobocze bez chodników ani dróg rowerowych. Woda jest obecnie powierzchniowo odprowadzana do rowów, co powoduje częste zalania. Przebudowa drogi powinna zlikwidować ten problem. Wymienimy całą infrastrukturę, zbudujemy też kanalizację i zbiorniki retencyjne, do których woda będzie odprowadzana - zapowiada Mikołajec. Pozwoli to na odwadnianie również ulic przylegających do modernizowanego odcinka.
Czas realizacji to 2 lata. Prace rozpoczną się w marcu bieżącego roku i będą prowadzone odcinkami: na bieżący rok zaplanowano przebudowę ulicy od ul. Malowniczej do Gajcego, w 2019 r. modernizacja obejmie fragment od ul. Gajcego do granicy miasta. Organizacja ruchu na czas przebudowy zostanie przedstawiona tuż przed jej rozpoczęciem. Przygotowaniem objazdów, w oparciu o wytyczne miasta, zajmie się wykonawca. - Stawiamy jeden podstawowy warunek: zachowanie wszystkich dojazdów docelowych. Chcielibyśmy utrzymania normalnego ruchu przynajmniej w jednym kierunku, nie wiemy jednak, czy okaże się to możliwe - mówi przedstawcielka ZIM. Kwestią otwartą jest też data zamknięcia skrzyżowania z ul. Gajcego. - Chcemy utrzymać jej przejezdność jak najdłużej, bo to przez Gajcego będzie można włączyć się do ruchu w czynny odcinek Rokicińskiej zarówno podczas pierwszego, jak i drugiego etapu. Do ustalenia pozostaje także sposób prowadzenia prac na przejazdach. Procedura wyznaczania objazdów, które muszą uwzględnić także komunikację zbiorową, będzie skomplikowana - zapowiada Mikołajec.
ZDW stawia na beton
Rokicińska jest częścią drogi wojewódzkiej nr 713. Władze Łodzi mogły skorzystać z funduszy unijnych na jej przebudowę dzięki zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa łódzkiego umowie partnerstwa. Częścią tego samego zadania inwestycyjnego będzie przebudowa kolejnego, trzeciego już odcinka drogi wojewódzkiej nr 713 poza stolicą regionu. W przypadku tego zadania, realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, procedury przetargowe zakończyły się wcześniej, jednak z uwagi na charakter i zakres zadania właściwe prace budowlane rozpoczną się później. - Pół roku temu podpisaliśmy umowę z wykonawcą - piotrkowskim przedsiębiorstwem "Erbedim". Inwestycja na odcinku Kurowice - Ujazd (18,5 km) ma charakter "zaprojektuj i wybuduj". Na razie trwa etap projektowy - informuje Mirosław Szychowski z ZDW. Kwota kontraktu to 77,7 mln zł przy dofinansowaniu unijnym wartym aż 72,4 mln zł. Według ustaleń zawartych w umowie partnerskiej za rozliczenie środków odpowiada samorząd województwa.
O zakresie prac pisaliśmy już przed kilkoma miesiącami. – Na części odcinka zastosujemy nawierzchnię betonową – zapowiadał zastępca dyrektora ZDW ds. inwestycji Sławomir Niżnikowski. Technologia ta zostanie zastosowana w przypadku dróg zarządzanych przez ZDW po raz pierwszy. Na jej wdrożenie zdecydowano się w celu zwiększenia trwałości dróg po przebudowach, mając na uwadze doświadczenia z dróg krajowych i ekspresowych.
- Decyzja ZRID jest spodziewana w październiku i od tego właśnie miesiąca będzie liczył się czas na realizację kontraktu - dodaje Szychowski. Po zakończeniu modernizacji wspomnianego odcinka oraz przebudowy Rokicińskiej w Łodzi cała DW713 będzie już miała parametry odpowiednie dla drogi o charakterze regionalnym. - Dojeżdżający do węzła autostradowego nie będą mieli powodów do narzekania. Na nowy ślad drogi w kierunku Tomaszowa będziemy jednak musieli jeszcze długo poczekać - zastrzega przedstawiciel Zarządu.
Kolejny wspólny projekt - Trasa Górna
O znaczeniu DW713 świadczy fakt, że - wedle przeprowadzonych pomiarów - obok DW702 ze Zgierza do Kutna to właśnie ona przenosi największy ruch spośród wszystkich dróg tej kategorii w regionie. Ruch waha się w granicach 12-13 tys. pojazdów na dobę. Droga łączy stolicę regionu z dużymi i prężnymi ośrodkami na południowym wschodzie województwa - Tomaszowem Mazowieckim, a poprzez niego także z Opocznem.
Drugi projekt przygotowywany przez ZDW wspólnie z władzami Łodzi i dofinansowywany przez UE jest także ważny dla mieszkańców regionu. - Chodzi o przedłużenie Trasy Górna do węzła autostrady A1. Trwa postępowanie środowiskowe. Na koniec roku powinniśmy juz dysponować pozwoleniem na budowę w formie ZRID. Budowa rozpocznie się prawdopodobnie w 2019 r. Wykonawcy powinni zostać wyłonieni na przełomie roku 2018 i 2019. W roku 2020 nowa Trasa Górna - biegnąca w granicach gminy Brójce po śladzie drogi powiatowej - będzie już gotowa - zapowiada Szychowski.