W Bedoniu tuż obok przystanku kolejowego powstanie wiadukt nad ul. Brzezińską. Dziś znajduje się tu ruchliwy przejazd drogowy przez tory linii 25 i 17. Inwestycja ma zakończyć się do końca 2023 r.
Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w trybie „projektuj i buduj”. Wykonawcą będzie firma Polwar SA, od 1988 r. zajmująca się budową i modernizacją obiektów inżynieryjnych. W myśl podpisanej dziś umowy cały proces ma potrwać około dwóch lat.
Obecnie w Bedoniu droga przecina linie 17 i 25 w miejscu ich rozwidlenia. Kierowcy mają więc do pokonania łącznie cztery tory. Obie linie są ważnymi i ruchliwymi ciągami komunikacyjnymi, a średni ruch kolejowy przez Bedoń wynosi łącznie ok. 200 pociągów. – Budowa wiaduktu jest potrzebna całemu regionowi. Dziś szansa na płynny przejazd jest bardzo mała. Kiedyś stałem w tym miejscu aż 55 minut – wspomina wójt gminy Andrespol Dariusz Kubus. Co więcej, w czasie zamknięcia szlabanów również pasażerowie mają odciętą drogę na jeden z peronów.
– To jedna z bardziej oczekiwanych inwestycji w całym regionie – ocenia wicewojewoda łódzki Krzysztof Ciecióra. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort komunikacji, usprawniając ruch na ważnej drodze Andrespol – Brzeziny. Ważny jest też aspekt ekologiczny: zmniejszy się emisja spalin. Przebudowa będzie współfinansowana z Funduszu Dróg Samorządowych (4,5 mln zł) i Funduszu Inwestycji Lokalnych (3,5 mln zł). Wykorzystano także inne środki budżetowe oraz fundusze unijne z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Łączny koszt inwestycji wynosi ponad 36 mln zł brutto.
Po przebudowie droga będzie przechodziła pod torami. Obok jezdni zostanie wybudowany ciąg pieszo-rowerowy. Pasażerowie zyskają bezkolizyjne dojście na położony między torami obu linii peron (o dokładnym zakresie prac
pisaliśmy w ubiegłym roku). – Projekt w ramach POIiŚ zakłada 23 porozumienia takie, jak to. Jest on elementem Krajowego Programu Kolejowego. Wszystkich wiaduktów w całym KPK ma powstać do 2023 r. aż 840 – zapowiada członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że porozumienie jest przykładem dobrej współpracy rządu, PKP PLK i samorządu. Przedstawiciele zarządcy infrastruktury zapewniają, że również dla innych obciążonych przejazdów przez linię 17 trwają przymiarki do przebudowy na skrzyżowania bezkolizyjne. Dokładniejszej odpowiedzi na nasze pytania w tej sprawie PKP PLK ma udzielić wkrótce.