Zarządcą znacznej części infrastruktury kolejowej w bełchatowskim zagłębiu węglowym nie jest PKP PLK. Przyszłość długiego odcinka stanowiącego przedłużenie linii nr 24 pozostaje mocno niepewna. Zależy ona bowiem od dalszego wydobycia prowadzonego przez spółkę z grupy PGE.
Linia kolejowa nr 24 wybiegająca z Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Bełchatowa ma wkrótce mocno zyskać na znaczeniu. Województwo łódzkie planuje bowiem w ramach rządowego programu Kolej Plus zmodernizować i zelektryfikować istniejący odcinek, a także dobudować przedłużenie prowadzące w rejon Wielunia. W ten sposób wykorzystywana dziś jedynie w ruchu towarowym trasa ma stać się jednym z najważniejszych korytarzy pasażerskich w regionie. Bełchatów ma zaś po wieloletniej przerwie zniknąć z mapy największych miast pozbawionych pociągów osobowych.
Długa na 10 km bocznica PGE
Duże przedsięwzięcie nie obejmie jednak części istniejącej infrastruktury, która nie jest zarządzana przez PKP PLK. – Bocznica kolejowa Rogowiec jest własnością spółki PGE GiEK – mówi Sandra Apanasionek, rzecznik prasowy przedsiębiorstwa PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Bocznica ta stanowi przedłużenie linii nr 24, a punktem granicznym jest kilometr 34,350 tej trasy.
PGE GiEK dzierżawi bocznicę spółce zależnej Betrans, która również wchodzi w skład grupy PGE. Ta zarządza odcinkiem o długości 9,7 km zakończonym kozłem oporowym. Do eksploatacji trasy wykorzystuje dwie własne lokomotywy. – Poza bocznicą wydzierżawioną spółce Betrans użytkowane są także tory elektrowni Bełchatów oraz Sempertrans Bełchatów – mówi nasza rozmówczyni.
Koniec eksploatacji wydaje się nieuchronny
– W chwili obecnej nie jest możliwe wskazanie daty zakończenia eksploatacji systemu kolejowego – stwierdza rzecznik właściciela kopalni węgla brunatnego. Złoża tego surowca w aktualnie eksploatowanej odkrywce wkrótce jednak się wyczerpią, a decyzja o rozpoczęciu wydobycia w nowym miejscu nie została podjęta. Planowana była za to głęboka restrukturyzacja społeczna regionu bełchatowskiego mająca na celu dostosowanie miasta i okolicznych miejscowości do funkcjonowania bez kopalni jako jednego z największych pracodawców.
W ostatnich latach infrastruktura PGE była wykorzystywana jedynie przez pociągi towarowe, choć dawniej uruchamiano tam także pociągi pasażerskie dowożące pracowników do kopalni i elektrowni. W XXI w. na bocznicę sporadycznie wjeżdżały pociągi nadzwyczajne. Jednym z nich był uruchomiony w 2012 r. kurs specjalny w ramach szerszego przejazdu po nieczynnych w ruchu pasażerskim trasach kolejowych województwa łódzkiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.