Władze Łodzi przygotowują się do budowy przejścia pod torami zmodernizowanej linii kolejowej między stacjami Łódź Widzew i Łódź Fabryczna. Mieszkańcy odzyskają jednak możliwość legalnego dojścia na drugą stronę torów dopiero jesienią 2019 r. W dodatku przy Widzewskiej torów nie będą mogły przekraczać samochody.
Do grudnia ubiegłego roku Widzewska przecinała tory w jednym poziomie. Przed zamknięciem odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew w październiku 2011 r. istniał tu przejazd zabezpieczany szlabanami. Podział ulicy na dwie części nastąpił tuż przed ponownym otwarciem wspomnianego odcinka wraz ze stacją Łódź Fabryczna. Mieszkańcy północnej części Starego Widzewa stracili w ten sposób najkrótszą możliwość dojścia do tramwaju na Trasie W-Z oraz do szkół, przychodni i placówek handlowych po drugiej stronie linii kolejowej. Niedogodności tej nie rekompensuje oddanie do użytku oddalonego o kilkaset metrów dwupoziomowego przejścia i przejazdu przez tory w ciągu ul. Niciarnianej. Mieszkańcy domagali się wybudowania skrzyżowania, przez które mogłyby przejeżdżać także samochody, jednak według analiz, na które wcześniej powoływał się ZIM,
nie ma możliwości wybudowania przejazdu dla samochodów. Z podziemnego przejścia będą więc mogli korzystać tylko piesi oraz rowerzyści.
Projektowanie potrwa rok
Przetarg zostanie ogłoszony przez Zarząd Inwestycji Miejskich w najbliższych dniach. - Planujemy rozstrzygnąć go w połowie roku – deklaruje wicedyrektor ZIM Katarzyna Mikołajec. Przepust pod torami o długości 72 metrów, który ponownie połączy dwie części ul. Widzewskiej, zostanie wykonany metodą przecisku. Roboty będą prowadzone pod czynną przez cały czas linią – nie ma planów wstrzymania ruchu pociągów między stacjami Łódź Widzew i Łódź Fabryczna.
Zadanie polega na zaprojektowaniu i wybudowaniu przejścia. Rok 2018 zostanie przeznaczony na etap projektowy. – Na przygotowanie dokumentacji projektowej trzeba przeznaczyć co najmniej rok, ponieważ prawdopodobnie zostanie zastosowana procedura ZRID – wyjaśnia Mikołajec. Prace budowlane natomiast rozpoczną się dopiero w 2019 r. Zakończenie realizacji jest planowane w październiku tego roku. – Być może zostanie przyspieszony, jeśli uda się skrócić prace projektowe – dodaje wicedyrektor Zarządu.
Na osłodę – przebudowa ulic
Jednocześnie z budową przejścia zostanie wykonany remont samej ul. Widzewskiej na północ od linii kolejowej (odcinek południowy otrzymał już nową nawierzchnię podczas niedawnej budowy układu drogowego wokół stadionu Widzewa). Zostaną również przebudowane jej skrzyżowania z ul. Wagonową i Nowogrodzką (przy tej drugiej powstanie też przystanek autobusowy). Na całej długości przebudowanej Widzewskiej po jednej stronie jezdni znajdzie się dwukierunkowa droga rowerowa, po drugiej – chodnik. Ciągi rowerowe i piesze wzdłuż ulicy oraz pod torami uzyskają ciągłość.
– Na razie opracowano tylko wytyczne, dokładne koszty przebudowy będzie można doprecyzować dopiero na etapie projektowania. Obecnie zakładamy, że zmieścimy się w kwocie 4 mln zł – dodaje Mikołajec.