Kończy się budowa nowego fragmentu łódzkiej Trasy Górna. Ma ona stanowić podstawowy korytarz prowadzący z miasta na południe, zapewniając lepsze skomunikowanie z autostradą A1. Samorząd pozyskał właśnie dodatkowe środki na realizację tej wielomilionowej inwestycji.
Kilka miesięcy temu województwo łódzkie zakończyło budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 714, który łączy granicę miasta Łodzi z węzłem autostradowym Łódź-Górna. Wraz z tzw. Trasą Górna ma on stanowić podstawowy korytarz wylotowy z aglomeracji na południe i zapewnić lepsze skomunikowanie z autostradą A1. Cały układ powinien być gotowy w najbliższym czasie, bo finalizowane są prace na łódzkim odcinku drogi.
Otwarcie trasy za nieco ponad miesiąc
Ciąg będzie stanowił przedłużenie al. Bartoszewskiego, tzw. Trasy Górna, która z kolei stanowi kontynuację arterii al. Włókniarzy – al. Jana Pawła II. – Miasto zyska lepszą dostępność do głównych korytarzy transportowych w Polsce należących do sieci TEN-T – opisuje Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Podkreśla także, że stworzenie nowego dojazdu do A1 podniesie bezpieczeństwo ruchu. Zaletą nowego układu ma być też odciążenie centrum.
– Inwestycja jest w końcowej fazie. Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe, trwa również nasadzanie zieleni – stwierdza nasza rozmówczyni. Wszystkie roboty mają zakończyć się w listopadzie. – W grudniu pojedziemy już nową drogą – deklaruje ZIM.
Środki na drogę zamiast na rewitalizację centrum
Budowa przedłużenia Trasy Górna to jedna z najdroższych inwestycji drogowych Urzędu Miasta Łodzi. Jej wartość sięga bowiem 123 mln zł. Sporą część tej kwoty stanowią jednak dotacje zewnętrzne: ok. 11 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a przeszło 96 mln – ze środków UE. Niedawno zwiększona została bowiem wartość dofinansowania na tę inwestycję udzielonego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. – Dodatkowe dofinansowanie pochodzi z wolnych środków unijnych w ramach RPO – wskazuje przedstawicielka samorządu.
Instytucją zarządzającą tym programem jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, który potwierdził, że przeznacza na budowę przedłużenia Trasy Górna dodatkowe ok. 34 mln zł. Wywodzące się z PiS władze wojewódzkie pozostają przy tym krytyczne wobec zarządzanej przez KO stolicy regionu. – Dodatkowe środki pochodzą z projektu rewitalizacyjnego prowadzonego przez Łódź. Miasto nie potrafiło skutecznie wykorzystać całego dofinansowania przeznaczonego na ten cel. Zarząd Województwa Łódzkiego, dostrzegając trudności w zagospodarowaniu środków przez Urząd Miasta Łodzi, wyraził zgodę na zagospodarowanie tych środków w ramach trzeciego etapu budowy Trasy Górna – komentował bowiem Piotr Adamczyk, wicemarszałek województwa łódzkiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.