W najbliższych dniach ogłosimy przetarg na remont południowego wiaduktu na ul. Dąbrowskiego – zapowiadają władze Łodzi. Po zakończeniu remontu kierowcy ponownie będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Ułatwi to wyznaczenie objazdów podczas budowy nowych wiaduktów na równoległej ul. Przybyszewskiego.
O złym stanie wiaduktów w ciągu ul. Dąbrowskiego i Przybyszewskiego nad torami linii kolejowej 540 zaczęło być głośno
na przełomie 2018 i 2019 r. Obie ulice odgrywają ważną rolę w komunikacji z osiedlami Widzew Wschód, Olechów oraz z Dąbrową Przemysłową. W grudniu 2018 r. na obu wiaduktach wprowadzono zwężenie z sześciu do dwóch pasów ruchu (po jednym na każdej nitce). Ograniczono też tonaż pojazdów do 3,5 tony (pozostawiając wyjątek dla autobusów na Dąbrowskiego), a dozwoloną prędkość – do 30 km/h.
Remont północnej nitki wiaduktu rozpoczął się
w styczniu ubiegłego roku. Prace objęły sfrezowanie nawierzchni, zerwanie podbudowy, wymianę izolacji i odwodnienia, naprawę przyczółków oraz filary, ułożenie nowych chodników i zamontowanie nowych barier energochłonnych. Prace
zakończyły się w grudniu. Ich koszt wyniósł ok. 8 mln zł. Według ekspertyz pomogły one przedłużyć żywotność wiaduktu o ok. 10 lat.
Remontowi o podobnym zakresie ma teraz zostać poddany wiadukt południowy. – Naprawione lub wymienione zostaną wszystkie elementy składowe obiektu. Wzmocniona zostanie konstrukcja wiaduktu oraz nasypy i dojazdy. Wyremontowane zostaną filary, przyczółki i przęsła – wylicza w komunikacie prasowym rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. W planach jest też wymiana dylatacji, nawierzchni jezdni, kap pod chodnikiem, schodów i balustrad. Całości dopełnią zabezpieczenia antykorozyjne, hydroizolacja i montaż instalacji przeciwporażeniowych. Prace potrwają jednak dłużej – przewidziano na nie półtora roku. Za remont w całości zapłaci miasto.
– Jeśli procedura przetargowa zostanie przeprowadzona zgodnie z planem, wykonawcę prac poznamy już w przyszłym miesiącu – zapowiada rzecznik ZDiT. Władzom Łodzi zależy na jak najszybszym rozpoczęciu prac. Odzyskanie pełnej przepustowości będzie kluczowe, gdy w najbliższych latach wiadukt na równoległej ul. Przybyszewskiego będzie musiał być
zburzony i wybudowany od nowa.