W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się dziś ogłoszenie o przetargu na budowę przedłużenia al. Kościuszki między ul. Radwańską a Wólczańską. To kolejny etap inwestycji drogowej związanej z al. Kościuszki, która docelowo ma zostać dociągnięta aż do przebudowanego w ubiegłym roku skrzyżowania al. Politechniki z Wołową. Odcinek, który ma być gotowy jeszcze w tym roku, jest kluczowy dla odciążenia wąskich i zwykle zakorkowanych ulic na pograniczu Śródmieścia i Górnej od ruchu samochodowego.
Budowa od zera
– Inwestycja z uwagi na koszty musiała zostać podzielona na etapy – wyjaśnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. – Odcinek objęty zamówieniem dziś fizycznie nie istnieje, nie ma więc całej infrastruktury podziemnej, którą będzie trzeba wybudować od podstaw – dodaje. Zakres przedsięwzięcia obejmuje także wyburzenie jednego z budynków mieszkalnych przy ul. Wólczańskiej. Tym bardziej zwraca uwagę krótki termin: budowa rozpoczęta w miesiącach letnich musi zostać ukończona do 15 listopada bieżącego roku. Kwota zarezerwowana na budowę kilkuset metrów dwujezdniowej drogi w miejskim budżecie to 10 mln zł, jednak nieujawniony kosztorys przygotowany przez ZDiT ma być znacznie niższy.
Kierowcy najbardziej odczują przebudowę skrzyżowania z ul. Wólczańską, która musi pociągnąć za sobą utrudnienia w ruchu. ZDiT zamierza przeprowadzić te prace, wraz z burzeniem wspomnianego budynku, w wakacje. Ruch na Radwańskiej będzie, według aktualnych planów, odbywał się bez zakłóceń.
W przyszłym roku ZDiT planuje przebudować obecny końcowy odcinek al. Kościuszki (Żwirki – Radwańska) wraz ze zmianą jego geometrii. – Pas zieleni zostanie inaczej zagospodarowany, powstaną dodatkowe parkingi i drogi rowerowe – zapowiada wicedyrektor Zarządu. Budowa ostatniego odcinka między Wólczańską a al. Politechniki (w śladzie obecnej ul. Potza) to plany na dalszą przyszłość. – Chodzi najwcześniej o rok 2018 – precyzuje K. Mikołajec.
Uspokojenie ruchu? ZDiT: Poczekajmy
Przedłużenie al. Kościuszki stworzy dogodną trasę objazdową dla skrzyżowania Radwańska – Wólczańska, na którym obecnie często tworzą się korki. Czy zarządca miejskich dróg planuje wykorzystać tę sposobność do uspokojenia ruchu na wąskich ulicach w tej części miasta? – Najpierw musimy sprawdzić, jak rozłoży się ruch po otwarciu nowej drogi i czy wprowadzenie odpowiednich rozwiązań będzie możliwe. Nie jest to wykluczone, szczególnie w razie wniosków od mieszkańców, najpierw jednak trzeba zaobserwować, w jakim stopniu nowy odcinek rzeczywiście odciąży istniejące ulice – odpowiada wicedyrektor ZDiT.
Kryteria udzielenia zamówienia to cena (80%) i długość gwarancji oraz rękojmi (20%). Wadium wynosi 200 tysięcy złotych. Zamówienie obejmuje także przebudowę Wólczańskiej na odcinku od Potza do Skorupki. ZDiT dopuszcza możliwość udzielenia również zamówienia uzupełniającego na przebudowę jezdni i chodników sąsiednich ulic, a także jednego z narożników pobliskiego skrzyżowania al. Politechniki z Radwańską. Otwarcie ofert nastąpi 21 czerwca o godz. 13.