Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zamierza przystąpić w przyszłym roku do budowy południowego odcinka ul. Nowotargowej. Wieloletni spór o jego budowę zakończył się kompromisem: droga łącząca Nowe Centrum Łodzi z Trasą W-Z powstanie, ale otrzyma mniejszą szerokość, niż początkowo planowano. Jednocześnie na północy Śródmieścia ma zacząć się budowa kilkusetmetrowego fragmentu ul. Karskiego. ZDiT ogłosił przetarg na projekt obu inwestycji.
Skomplikowana historia Nowotargowej
Nowotargowa to główna droga mająca skomunikować dworzec Łódź Fabryczna na osi północ – południe. Choć jej budowę planowano od wielu lat, losy odcinka na południe od Tuwima były burzliwe. Jej zwolennicy (w tym łódzki Urząd Miasta) i przeciwnicy przez długi czas przywoływali sprzeczne ekspertyzy. – Decyzja Rady Miejskiej z początku 2014 r. o jej wykreśleniu z planu miejskich inwestycji była nieprzemyślana – uważa dyrektor ZDiT Grzegorz Nita. – Na szczęście w nowej kadencji samorządu środki na jej budowę zostały przywrócone do budżetu i Wieloletniej Prognozy Finansowej. W stosunku do wcześniej wykonanej dokumentacji, za którą miasto i tak musiało zapłacić, zmieniła się szerokość ulicy, która będzie drogą jednojezdniową – dodaje.
– Dobrze, że założenia sprzed lat zostały zmodyfikowane. Zamiast gigantycznej arterii rozcinającej kwartały powstanie ulica zwężona, wyposażona w drogi dla rowerów i szpalery drzew, dzięki czemu będzie bardziej przypominała ulicę miejską – ocenia Prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. – W dodatku być może uda się przekształcić część starego biegu ulicy Targowej w woonerf. Dzięki zmianom uda się uniknąć wyburzeń oraz przesuwania budynków zabytkowych – argumentuje. Według działacza społecznego większy przekrój nie będzie konieczny, ponieważ głównym środkiem dojazdu do dworca docelowo będzie i tak kolej, a po niej komunikacja miejska. Ruch samochodowy będzie obsługiwała już budowana, szeroka Nowowęglowa, docierająca do Kopcińskiego, a także obecnie budowany odcinek Nowotargowej połączony na północy z Uniwersytecką.
Karskiego – rozwiązanie punktowe, a nie obwodnica
Krótki fragment Karskiego między Ogrodową a Cmentarną ma natomiast pomóc w udrożnieniu zakorkowanego i niefunkcjonalnego skrzyżowania Ogrodowej z Cmentarną i Srebrzyńską. Pozwoli to też uporządkować kwartały przy Ogrodowej i Gdańskiej. Dawniej planowano wprawdzie Karskiego jako obwodnicę śródmiejską, łączącą się na południu z ul. Łąkową, jednak obecnie ZDiT zamawia projekt wyłącznie dla wspomnianego krótkiego odcinka.
– Uważam, że w przyszłości ulica ta powinna powstać, ale pod warunkiem równoczesnego ograniczenia ruchu samochodowego na Zachodniej i al. Kościuszki. Sama budowa tak krótkiego odcinka zwiększy tylko liczbę samochodów na dojeździe do Manufaktury, której parking już dziś jest niewydolny. Fragment między Cmentarną i Ogrodową robi wrażenie sztuki dla sztuki – komentuje H. Barański.
Podobnego zdania jest przedstawiciel Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu Tomasz Bużałek. – Budowa obwodnic śródmiejskich mogłaby pomóc, ale mogłaby także zaszkodzić. Efekt zależy od jej koordynacji z innymi działaniami, przede wszystkim z ograniczaniem ruchu w centrum. Na przykład budowa Trasy Karskiego powinna służyć likwidacji tranzytowego ruchu na al. Kościuszki. Można by wtedy przywrócić jej dawną funkcję promenady – powiedział ekspert ŁIPT przy okazji dyskusji o nowym modelu transportowym (
pisaliśmy o tym na łamach portalu Transport Publiczny).
Ulice gotowe w przyszłym roku?
ZDiT dąży do tego, by obie dokumentacje powstały do końca roku. – Bierzemy pod uwagę możliwość niewielkiego przesunięcia – deklaruje dyrektor (w ogłoszeniu o przetargu zapisano datę graniczną 2 lutego 2017 r. dla Nowotargowej i 30 listopada 2016 r. w przypadku Karskiego). Sama budowa obu ulic może rozpocząć się w roku 2017 i zakończyć nawet w ciągu jednego sezonu budowlanego.
Oferty można składać do 17 maja. Ich otwarcie nastąpi tego dnia w południe. Wykonawcy muszą mieć w dorobku co najmniej dwie dokumentacje dla podobnych zadań wykonane w ciągu ostatnich trzech lat. 80% wagi kryteriów wyboru stanowi cena, 20% - okres gwarancji jakości i rękojmi. ZDiT zastrzega sobie prawo do udzielenia z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego na projekt przebudowy sąsiednich ulic oraz ciągu pieszo-rowerowego przez
Rynek Kobro.