Za dwa tygodnie prace przy budowie przedłużenia al. Nowowęglowej do DK14 będą mogły zostać wznowione – zapowiada łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich. Dwujezdniowa droga odegra ważną rolę w obsłudze komunikacyjnej dworca i Nowego Centrum. Realizowana przez firmę Skanska inwestycja ma zakończyć się za nieco ponad pół roku. Na razie przebiega zgodnie z planem.
– Po uwzględnionej w harmonogramie przerwie zimowej wykonawca zadeklarował wznowienie prac w marcu – informuje Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. Do tej pory prace toczyły się tylko na nowo budowanym odcinku alei w dawnym, naziemnym śladzie linii kolejowej nr 17 i obejmowały budowę oraz przebudowę podziemnej infrastruktury odwodnieniowej, kanalizacyjnej i gazowej.
Wszystkie ulice jednocześnie
– Wykonawca chce wejść na pełen front robót, tak by jednocześnie prowadzić prace przy budowie al. Grohmanów i przy przebudowie ulic towarzyszących – tłumaczy rzecznik ZIM Piotr Wasiak. Inwestycja ma się zakończyć w sierpniu, czasu pozostało więc niewiele.
Aby umożliwić przekazanie wykonawcy praktycznie całego frontu robót, w połowie marca ZIM planuje wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na fragmencie ul. Tuwima między Wydawniczą a Przędzalnianą, a także na Wydawniczej oraz na pętli autobusowej przy tej ulicy (tymczasowa pętla uliczna zostanie zorganizowana na dalszym odcinku ul. Tuwima). Rozpoczną się wtedy prace związane z budową docelowego układu drogowego. Zamknięcie ulic potrwa już do końca inwestycji.
– Kierowcy muszą spodziewać się tam utrudnień. Szczegółowa organizacja ruchu jest obecnie uzgadniana, tak by zapewnić dojazd do posesji – szczególnie do budynków mieszkalnych przy ul. Holoubka i do magazynów przy wschodnim odcinku ul. Tuwima – mówi Wasiak.
Nowa pętla, rondo i relacje skrętne
Cel inwestycji to poprawa dojazdu do Nowego Centrum Łodzi wraz z dworcem Łódź Fabryczna od wschodu i południa poprzez połączenie z DK14. Skrzyżowanie z ul. Kopcińskiego zostanie przebudowane tak, by wjazd na Nowowęglową był możliwy zarówno z wschodniej, jak i zachodniej nitki (dawne tereny Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, przez które poprowadzi zjazd, zostały już w większości oczyszczone z przeszkód). Oprócz samego przedłużenia al. Grohmanów do Wydawniczej pod wiaduktem Kopcińskiego powstaną nowe chodniki, jezdnia i droga rowerowa. Pętla autobusowa uzyska zupełnie nową formę. Zostanie też pozostawione miejsce na torowisko tramwajowe, które będzie budowane w przyszłości jednocześnie z burzeniem środkowej, tramwajowej części wiaduktu Kopcińskiego. Cały kontrakt kosztuje 15,8 mln zł. Dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 15 mln zł obejmuje nie tylko prace budowlane, ale całą inwestycję wraz z wykupem gruntów (łączny koszt wynosi 36 mln zł).
– Na obszarze Nowego Centrum Łodzi nie mamy obecnie miejsca postoju dla autobusów turystycznych, planujemy więc wykorzystywać w tym celu przyszłe rondo pod wiaduktem, kończące ul. Tuwima – uzupełnia Dyguda. Ruch z samej Tuwima zostanie natomiast przekierowany poprzez specjalną, nowo powstałą drogę nieco na zachód od wiaduktu na nowy odcinek al. Grohmanów. Umożliwi to wykorzystanie przestrzeni pod wiaduktem właśnie do celów postojowych.