W ostatniej dekadzie miasto Łódź zrealizowało dwie bardzo duże inwestycje drogowe: budowę trasy Górna i modernizację trasy W – Z. Inne projekty o podobnej wartości dotyczyły głównie komunikacji miejskiej. Kolejną ważną inwestycją ma być przebudowa ul. Legionów.
– Jedną z największych inwestycji Łodzi realizowanych w ostatnich latach była przebudowa trasy W – Z – mówi Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Przypomina, że prace z lat 2013 – 2015 objęły m.in. stworzenie układu drogowego dla potrzeb komunikacji miejskiej. Otwarto wówczas siedem zintegrowanych przystanków, cztery węzły przesiadkowe czy nowy odcinek torowiska do pętli na osiedlu Olechów. Jednocześnie wybudowano też tunel dla kierowców w centrum miasta, który zmniejszył skalę ruchu na powierzchni w rejonie reprezentacyjnej ul Piotrkowskiej .
Nasza rozmówczyni podkreśla, że trasa W – Z to jedna z najważniejszych łódzkich arterii – Całkowity koszt prac to 747 mln zł – wskazuje. Środki te pozwoliły także na wybudowanie nowej infrastruktury rowerowej. Ok. 532 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Prace dodatkowe pochłonęły ok. 25 mln zł. Zadaniem uzupełniającym była budowa obszarowego systemu sterowania ruchem. Podłączono do niego ok. 200 skrzyżowań w całym mieście.
Kluczową dla rozwiązania problemów komunikacyjnych południowej części miasta inwestycją była natomiast budowa trasy Górna stanowiącej przedłużenie al. Włókniarzy i al. Jana Pawła II na południe od Pabianickiej. – Droga, którą oddano do użytku w 2013 r., w poważny sposób odciążyła ruch w południowej Łodzi – wskazuje przedstawicielka ZIM. Dodaje, że na skrzyżowaniu ze Rzgowską powstało skrzyżowanie trójpoziomowe. Wartość inwestycji sięgnęła 480 mln zł.
Rozbudowa drogi cały czas trwa – aktualnie prowadzony jest jej trzeci etap obejmujący odcinek do węzła Łódź-Górna na autostradzie A1. Jego część przebiega już poza granicami administracyjnymi miasta. Prace realizuje tam Zarząd Dróg Wojewódzkich. – Wartość łódzkiej części inwestycji to 128,5 mln zł – wskazuje nasza rozmówczyni Niespełna połowa tej kwoty pochodzi z budżetu UE. Ok. 12,5 mln zł to natomiast środki krajowe z budżetu centralnego.
Duży pakiet inwestycji ZIM zrealizuje też w ramach programu Tramwaj dla Łodzi. Zgodnie z nazwą są one związane głównie z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej i obejmują remonty torowisk, budowę dwóch nowych odcinków, modernizację zajezdni czy zakup taboru tramwajowego i autobusowego. Powstaną jednak także nowe bądź wyremontowane odcinki drogowe, np. w rejonie dworca Łódź Fabryczna. W najbliższych tygodniach ma tez rozpocząć się długo oczekiwana przebudowa ul. Legionów, której stan techniczny pozostawał zły.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.