W ciągu niecałego roku łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich planuje wybudować kolejny odcinek al. Grohmanów, zapewniający bezpośrednie połączenie dworca Łódź Fabryczna z DK14. Krótki czas inwestycji wiąże się z budową na niezagospodarowanym dziś terenie pokolejowym. Jednocześnie zmiany obejmą jednak cały układ drogowy w okolicy wraz z pętlą autobusową i wiaduktem DK14.
Inwestycja obejmuje budowę drogi o przekroju 2x2 na odcinku od ul. Wierzbowej do Kopcińskiego. Obok jezdni zostanie pozostawiony pas pod przyszłą linię tramwajową, która władze miasta chcą wybudować
w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”. Do wiaduktu Kopcińskiego zostaną dobudowane zjazdy, umożliwiające włączanie się do ruchu we wszystkich relacjach. Znajdzie się na nich także infrastruktura rowerowa.
Przebudowany zostanie także fragment ul. Tuwima oraz pętla autobusowa przy Wydawniczej. Przejazd między skrzyżowaniem z Wierzbową a końcowym odcinkiem za Wydawniczą będzie odbywał się poprzez Wierzbową i nowo wybudowany odcinek al. Grohmanów. Jadąc od strony centrum prosto Tuwima na wschód, będzie można tylko zawrócić na niewielkim rondzie zlokalizowanym pod wiaduktem.
– Umowa z wykonawcą, firmą Skanska, na kwotę 15,8 mln zł została podpisana w miniony piątek 8 września – mówi dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita. Plac budowy ma zostać przekazany wykonawcy właśnie dziś. Roboty planowane na ten rok mają nie być uciążliwe dla kierowców. Większość z nich będzie odbywała się na wolnym obecnie terenie dawnej głowicy rozjazdowej stacji Łódź Fabryczna. – Największy wpływ na dotychczasową organizację ruchu będzie miała wspomniana przebudowa wiaduktu Kopcińskiego, zaplanowana na rok przyszły – informuje Nita.
– Front robót będzie dostępny dla wykonawcy od zaraz – zapowiada Marcin Dyguda z ZIM. Inwestycja rozpocznie się od prac ziemnych. W trakcie tego etapu nie przewiduje się ograniczeń ruchu na istniejących drogach. Wiosną przyszłego roku prace przeniosą się na teren obecnej pętli autobusowej przy Wydawniczej. Przez pętlę będzie także prowadził dojazd do końcowego odcinka ul. Tuwima, przy którym mieszczą się magazyny oraz siedziby hurtowni. W pobliżu powstanie też rondo, umożliwiające wjazd na DK14.
Wszystkie prace mają zakończyć się w sierpniu przyszłego roku. Nie jest to napięty termin. Prowadzimy prace w łatwym terenie, a okres zimowy – o ile zima nie będzie bardzo ostra – nie powinien być przeszkodą w wykonaniu większości prac. Infrastruktura podziemna nie będzie przebudowywana, lecz budowana od nowa, co zminimalizuje ryzyko niespodzianek. – Chcemy wykorzystać okres jesienny do wybudowania al. Grohmanów w jak największym zakresie – dodaje Dyguda.