Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgodziły się na włączenie przyszłej obwodnicy osiedla Nowosolna w ciąg drogi krajowej. Pozwoli to Urzędowi Miasta ubiegać się o dofinansowanie jej budowy z funduszy europejskich. Droga będzie stanowiła dojazd do węzła Brzeziny na autostradzie A1.
– Wiemy już, że będziemy mieli z czego sfinansować budowę tej drogi. Bez tej promesy byłoby to trudne, jeśli nie niemożliwe – mówi prezydent Hanna Zdanowska. Bez decyzji resortu i GDDKiA Łódź nie miałaby bowiem możliwości wystartowania z wnioskiem o dofinansowanie z funduszy europejskich.
Obwodnica za 400 milionów
Budowa obwodnicy Nowosolnej ma według szacunków kosztować ok. 400 milionów złotych, czyli ponad połowę wszystkich niezbędnych prac związanych z budową i modernizacją dojazdów do łódzkiego węzła autostradowego (ok. 700 mln zł). Tak duży koszt wynika z konieczności wykupu gruntów (droga będzie budowana zupełnie od zera), a także z przekraczania torów kolejowych przy stacji Łódź Widzew (obwodnica na początkowym odcinku będzie przedłużeniem ul. Puszkina).
Inwestycja jest wpisana do Kontraktu Terytorialnego województwa łódzkiego. Przetarg na projekt obwodnicy jest już rozstrzygnięty, powstaje studium wykonalności i opracowanie środowiskowe. – Nic nie stoi na przeszkodzie, by po jego ukończeniu złożyć wniosek do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Fizyczne rozpoczęcie budowy powinno być możliwe za półtora roku do dwóch lat – ocenia Zdanowska.
Decyzja długo wyczekiwana
Władze Łodzi od dawna zabiegały o przychylną decyzję MIB. Już na początku marca bieżącego roku dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita twierdził, że gdyby miejscy urzędnicy czekali z zamówieniem prac projektowych na odpowiedź z resortu, termin złożenia wniosku o dofinansowanie mógłby upłynąć. – Czekaliśmy z rozpisywaniem poszczególnych decyzji, ponieważ w poprzedniej unijnej perspektywie budżetowej nie było szans pozyskania środków unijnych na budowę dojazdów do autostrad. Bez środków zewnętrznych natomiast koszty dla miasta byłyby bardzo duże. Jedynym sensownym rozwiązaniem było więc poczekanie na środki, które pojawiły się w bieżącym okresie programowania – wyjaśniała wtedy prezydent Zdanowska.
Po zakończeniu budowy dojazdów Łódź będzie jedynym polskim miastem, do którego z węzłów na autostradzie A1 będzie można dojechać aż pięcioma trasami. Jeśli liczyć także trasę przez węzeł Zgierz Północ i autostradę A2, będzie ich nawet sześć. Do węzła Łódź Północ kierowcy dojadą zmodernizowaną Strykowską (DK-14), do węzła Brzeziny – Brzezińską (DK-72) lub wspomnianą obwodnicą Nowosolnej. Do węzła Łódź Wschód poprowadzi Rokicińska (DW-713), której zasadniczy odcinek już został przebudowany z myślą o potokach z autostrady (do wykonania została tylko przebudowa odcinka wschodniego, który zapewni dojazd z osiedla Andrzejów). Natomiast do węzła Łódź Górna poprowadzi przedłużenie obecnej Trasy Górna, a do węzła Łódź Południe przez węzeł Rzgów na S8 – Rzgowska.