Otwarto oferty w przetargu na przedłużenie al. Bartoszewskiego do węzła Łódź Górna na autostradzie A1. Inwestycja ma zostać oddana do użytku za dwa lata. Droga ma nie tylko poprawić skomunikowanie południowej części Łodzi z autostradą, ale także otworzyć nowe możliwości inwestycyjne na przylegających do niej terenach.
Na wybudowanie odcinka Trasy Górna o długości 5,7 km miasto zamierza przeznaczyć maksymalnie 128 287 980, 21 zł brutto. Spośród ośmiu złożonych ofert w kosztorysie mieszczą się trzy. Złożyły je firmy: Anna-Bud sp. z o. o. (104 507 149,01 zł), Mota-Engil Central Europe SA (115 187 827,51 zł) oraz konsorcjum ERBEDIM i Budomal (127 966 473 zł). Pozostali oferenci to: Colas Polska sp. z o. o. (135 865 757,47 zł), Mirbud SA (139 700 000 zł), Budimex SA (143 100 397, 30 zł), Strabag sp. z o. o. (162 582 319,94 zł) i Rubau Polska wraz z Construccione Rubau (173 127 053,07 zł).
Wszystkie złożone oferty są teraz analizowane. Drugim etapem postępowania będzie aukcja internetowa, która zostanie przeprowadzona w ciągu najbliższych 30 dni. Dopiero w jej trakcie zostanie ustalona ostateczna wartość inwestycji.
Inwestorami nowego odcinka drogi są łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich (dla fragmentu nowo budowanego – nie tylko w granicach Łodzi, ale i w gminie Brójce) oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich (dla
przebudowy istniejącej drogi powiatowej na pozostałym odcinku). Porozumienie w tej sprawie
zawarto w listopadzie ubiegłego roku. Łączna długość przedłużenia Trasy Górna przekracza 8 km. Prace na części podlegającej ZDW (o wartości ok. 25 mln zł) rozpoczną się w przyszłym roku.
Po zakończeniu budowy nowego odcinka stanie się on częścią drogi wojewódzkiej nr 714. Na skrzyżowaniach z ulicami św. Rafała Kalinowskiego, Nowe Górki, Bronisin i Brójecką powstaną ronda, same wymienione ulice zostaną zaś przebudowane. Wzdłuż nowej trasy powstaną chodniki i drogi rowerowe, zatoki autobusowe, ekrany akustyczne, a także kanał teletechniczny. Zapowiedziano też nasadzenia drzew. Inwestycja będzie dofinansowana przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Wydłużenie Trasy Górna do autostrady było planowane od początku. Władze Łodzi i województwa już w poprzednich latach deklarowały szybką realizację inwestycji. Na początku 2017 r.
zapowiadano, że prace budowlane rozpoczną się w roku 2020, a ostatni odcinek będzie gotowy już w 2021.