Rynek Infrastruktury
Litwiński odniósł się w ten sposób do przedstawionej przez europosła SLD Bogusława Liberadzkiego odpowiedzi Komisji Europejskiej na jego pytanie ws. szans na budowę stałej przeprawy w Świnoujściu, łączącej wyspy Wolin i Uznam. Liberadzki poinformował m.in., iż KE stoi na stanowisku, że możliwe jest w rozpoczętej właśnie perspektywie unijnej finansowanie tunelu pod Świną z instrumentu Łącząc Europę (CEF) nawet bez wsparcia polskiego rządu. L
iberadzki zwrócił też uwagę, iż urzędników z KE należy uświadomić, że centrum Świnoujścia, jak również część kompleksu portowego, leży na zachodnim brzegu Świny, które jest pozbawione stałego połączenia z resztą Polski. W związku z tym obecne przeprawy promowe należałoby traktować jak element sieci TEN-T, co z kolei powoduje, że środków na realizację tej inwestycji można szukać m.in. w Funduszu TEN-T.
– Sugestia Komisji Europejskiej o możliwości ubiegania się o środki europejskie na budowę stałej przeprawy przez Świnę w ramach programu CEF jest dobrym sygnałem. Poprawia on perspektywy realizacji tej inwestycji, które są aktualnie analizowane wspólnie przez władze samorządowe, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a także Polskie Inwestycje Rozwojowe – mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl poseł Arkadiusz Litwiński.
– Spodziewam się konkluzji tych prac w najbliższych tygodniach. Wiązanie jednak projektu drogowego tunelu pod Świną ze zmianami w zakresie połączenia polskich i niemieckich sieci kolejowych nie wydaje mi się konieczne [na taką możliwość zwrócił poseł Liberadzki – red.]. Należy też pamiętać, że skorzystanie z finansowania poprzez CEF będzie możliwe de facto około roku 2018. Moim zdaniem, możemy i powinniśmy do realizacji tunelu przystąpić szybciej – dodał poseł.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju trwa obecnie analiza ekspertyzy przygotowanej przez władze Świnoujścia, zakładającej (w największym uproszczeniu), że 20 procent kosztów budowy tunelu weźmie na siebie miasto, a pozostałe 80 procent pokryją środki unijne. Szacowany koszt inwestycji to ok. 630 mln zł netto.