Rynek Infrastruktury
Rozmowy trwają
Z inicjatywy posła Litwińskiego doszło w czwartek do spotkania strony rządowej i samorządowej, podczas której samorządowcy przedstawili zasadność budowy tunelu w Świnoujściu. W spotkaniu wzięli udział m.in., oprócz Litwińskiego, wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Ten ostatni powtórzył sygnalizowaną wcześniej w mediach deklarację, że Świnoujście jest gotowe wyłożyć 20% kosztów budowy (czyli ok. 130 mln zł netto), przy założeniu, że pozostałe środki zostaną zagwarantowane w środkach pomocowych z Unii Europejskiej, w ramach edycji 2014-20 Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Zdaniem Żmurkiewicza, można mówić o tym, iż klimat dla budowy tunelu w Świnoujściu w ostatnim czasie zdecydowanie się poprawił. Związany z SLD prezydent Świnoujścia jest zadowolony przede wszystkim ze zmiany, jaka jego zdaniem zaszła w podejściu polityków PO do tej inwestycji. Jednoznaczne wsparcie dla budowy tunelu deklarują bowiem władze województwa zachodniopomorskiego, a podczas czwartkowego spotkania w ministerstwie, ze strony wiceministra Rynasiewicza była wyczuwalna – wedle słów prezydenta Żmurkiewicza – duża życzliwość dla projektu.
Obietnica ma zostać dotrzymana
Ze słów posła Litwińskiego wynika, że szanse na umieszczenie budowy tunelu pod Świną na liście kluczowych projektów, które będą współfinansowane z PO IiŚ w perspektywie finansowej 2014-20, są duże.
– Spotkanie w ministerstwie miało dość roboczy charakter, mimo to jest zrozumiałe, że minister Rynasiewicz potrzebuje nieco czasu na analizę przedstawionych przez nas okoliczności i dokumentów. Przebieg spotkania, wcześniejsze rozmowy z ministrem Sławomirem Nowakiem, a zwłaszcza jasna deklaracja premiera Donalda Tuska sprzed trzech lat [podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę terminala LNG w Świnoujściu, Tusk powiedział, że w trakcie perspektywy 2014-20 tunel zostanie zbudowany – red.] powtórzona nam wiosną tego roku pozwala oczekiwać pozytywnego przełomu w te sprawie w najbliższych kilku tygodniach – mówi Arkadiusz Litwiński.
Przepustowość świnoujskich promów łączących Wolin i Uznam wynosi ok. 8 tys. pojazdów na dobę; zwiększenie liczby promów nie jest możliwe ze względu na duży ruch statków w torze wodnym. Budowa tunelu pozwoli na osiągnięcie przepustowości co najmniej 30 tys. pojazdów na dobę.