Zamiast jednej, dwie jezdnie, zamiast przejazdu w poziomie szyn, bezkolizyjny przejazd nad torami – to niektóre efekty inwestycji związanej z przebudową drogi nr 913 stanowiącej dojazd do Lotniska Katowice – Pyrzowice. Inwestycja została zrealizowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Wykonawcą był Strabag.
Mowa o przebudowie drogi wojewódzkiej nr 913 na odcinku od ronda na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania przy wjeździe na lotnisko.
Wyświetl większą mapę
Inwestycja obejmowała odcinek liczący ok. 0,3 km. To krótki, ale kluczowy dla dojazdu na lotnisko fragment. Przebieg drogi został zmieniony, a trasa dwiema nowymi jezdniami przechodzi pod torami kolejowymi – poprzednio w tym miejscu jedna jezdnia krzyżowała się z koleją w poziomie szyn. W ramach inwestycji powstało również rondo turbinowe, przebudowana został także pozostała infrastruktura, w tym wodociągowa, gazowa, a także oświetlenie.
– Dzięki tej inwestycji poprawi się jakość komunikacji w rejonie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, co ma istotne znaczenie dla mieszkańców i osób korzystających z lotniska, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców. To kolejna duża inwestycja drogowa, którą zakończyliśmy w tej kadencji samorządu, a łączna kwota środków przeznaczonych na drogi wojewódzkie zamknęła się w imponującej kwocie 2,24 mld zł – mówi marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski cytowany w komunikacie.
Jak wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie na terenie woj. śląskiego, także i ta jest dostosowana do maksymalnego nacisku 11,5 t/oś.
Zadanie kosztowało 16,7 mln zł a zrealizowała firma Strabag Infrastruktura Południe. Wykonawca zakończył prace 2 tygodnie przed zakładanym terminem. Uroczyste otwarcie trasy odbyło się 16 czerwca.
Jak podał wykonawca, największy zakres prac przy tej inwestycji dotyczył robót ziemnych. Wywiezionych i zutylizowanych zostało blisko 42 tys. m3 mas ziemnych.
- Wykop pod konstrukcję drogi sięgał miejscami głębokości 6 m, a dno wykopu dla kanalizacji deszczowej realizowanej w pasie rozdziału drogi nawet 10 m poniżej terenu – poinformował Strabag.
Ten sam wykonawca w latach 2019-2021 przebudowywał także inny fragment DW-913. Wówczas odpowiadał za odcinek liczący 13 km.