Partner serwisu
Drogi i autostrady

Latawiec: Zmiana kryteriów przy wyborze inżyniera to krok w dobrą stronę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Latawiec: Zmiana kryteriów przy wyborze inżyniera to krok w dobrą stronę
fot. davdibiase, sxc.hu
Od kilku tygodni GDDKiA w niektórych przetargach na wybór inżyniera kontraktu zmniejszyła znaczenie ceny w ocenie ofert. Cena stanowi 60 procent, a metodyka 40 procent ostatecznej oceny. – Te pomysły idą w dobrą stronę – ocenia Tomasz Latawiec, prezes SIDiR i członek Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.

Jest lepiej, ale do ideału jeszcze daleko

Zmniejszenie znaczenia kryterium ceny do 60 procent nie spełnia jednak oczekiwań branży. – Przypomnę, że podczas pracy w Zespole Roboczym postulowaliśmy, by pozacenowe kryteria stanowiły 80 procent, a cena tylko 20 procent, ale byliśmy w stanie zgodzić się na podziała 60 procent pozacenowe, 40 procent cena – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec.

Prezes SIDiR dodaje, że jedynie proporcja 60:40 na korzyść metodyki pozwoliłaby zamawiającemu na uniknięcie sytuacji, w której wyboru najkorzystniejszej oferty dokonuje spośród ofert przedkładanych przez „szaleńców lub ryzykantów pozbawionych instynktu samozachowawczego”.

– Osobną kwestią jest dobór pozacenowych kryteriów. Jestem autorem SIWZ na przetarg, w którym dokonano wyboru inżyniera na podstawie kwantyfikowalnych kryteriów pozacenowych stanowiących 45 procent. Były one podzielone na trzy grupy, a każda z nich na kolejne trzy podgrupy. Wiem zatem, że da się to opisać, jak i wybrać na takiej podstawie ofertę najkorzystniejszą. Ale do tego potrzeba świadomego, odważnego i pracowitego zamawiającego – oznajmia Tomasz Latawiec.

Pierwsze przetargi na nowych zasadach już ogłoszone

Jednym z postępowań, w których zastosowano nową proporcję kryteriów jest przetarg na nadzór nad kontraktem obejmującym budowę drogi S8 z Radziejowic do Paszkowa.  Jeszcze w lipcu Rafał Bałdys, wiceprezes PZPB mówił portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że  GDDKiA wprowadzając pozacenowe kryteria o wagach 40:60 procent odpowiedziała na niezliczone apele branży firm inżynierskich.  Z pewnością przyczyniły się do tego również spotkania grup roboczych, które prowadzono w 2012 i 2013 roku, na których przedstawiciele wielu organizacji branżowych usiłowali przekonać GDDKiA, iż w przypadku zamówień na usługi intelektualne od kryterium najniższej ceny należy zdecydowanie odejść.

– Wprowadzenie pozacenowych kryteriów pomoże w procesie wyboru określić, które ze złożonych ofert są faktycznie rażąco niskie, a które niskie lecz nie stwarzają ryzyka dla jakości pełnionej usługi. Całkowicie niezrozumiałe jest jednak, dlaczego GDDKiA mechanizmem technicznej oceny ofert zdecydowała się objąć tylko połowę przetargów na usługi. Techniczne kryteria pozacenowe i to z wagą 80 procent stosowane były w Polsce już wcześniej w ramach realizacji programów przedakcesyjnych i dowiodły swojej skuteczności w procesach inwestycyjnych – stwierdził Rafał Bałdys.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5