Rynek Infrastruktury
Nowy most połączył dwa duże regiony województwa pomorskiego - Kociewie z Powiślem. Dotychczas Wisła odcinała Kwidzyn od świata. W pobliżu funkcjonowała jedynie przeprawa promowa. Niewielki prom rozpoczynał kursowanie w końcu kwietnia, a kończył w końcu października. A i w tym czasie ograniczeniem przeprawy był zbyt niski lub zbyt wysoki stan wody.
W przypadku zawieszenie kursowania promu kierowcy musieli nadkładać drogi kilkadziesiąt kilometrów Najbliższe drogowe mosty przez Wisłę znajdują się (oba oddalone o około 40 km): w okolicach Tczewa, na drodze krajowej nr 22 (most Knybawski) oraz w Grudziądzu, na drodze krajowej nr 16 (most im. Bronisława Malinowskiego). Do lipca 2013 był to najdłuższy odcinek rzeki pozbawiony przeprawy mostowej.
W sieci dróg
Zakres kontraktu obejmował budowę przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę na nowym przebiegu DK-90 wraz z dojazdami w rejonie Kwidzyna. Trasa odcinka drogi krajowej nr 90 zaczyna się od skrzyżowania z DK-1 w rejonie miejscowości Jeleń a kończy na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 55 w miejscowości Baldram.
Długość trasy (11 927 m) w części 9 980 m przebiega po terenie (nasypy, wykopy), natomiast w części 1 947 m jest usytuowana na obiektach inżynierskich (estakady, most przez rzekę Wisłę, most przez rzekę Liwę, wiadukty).
Ambitne cele projektu
Główne zadanie projektu można rozpisać na co najmniej kilkanaście składowych: poprawa dostępności transportowej południowego regionu województwa pomorskiego, skrócenie czasu dojazdu do aglomeracji trójmiejskiej, skrócenie odległości i czasu dojazdu pomiędzy Kwidzynem a rejonami położonymi na lewym brzegu rzeki Wisły, uzyskanie przez regiony prawobrzeżnej Wisły większej dostępności do autostrady A1, poprawa stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obniżenie kosztów zewnętrznych związanych z ruchem pojazdów w rejonie doliny dolnej Wisły, poprawa stanu drogi krajowej nr 90 i dróg lokalnych, poprawa atrakcyjności inwestycyjnej szczególnie rejonów prawobrzeżnej Wisły, połączenie drogi krajowej nr 1 i drogi krajowej nr 55 pomiędzy miejscowościami Jeleń i Baldram, wydłużenie drogi krajowej nr 90 w kierunku zachodnim umożliwi jej połączenie z autostradą A1 na węźle Kopytkowo.
Łączy zalety
Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego - tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge - EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów.
Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. Różnice pomiędzy innymi typami mostów: ustrój nośny (extradosed) jest „delikatniejszy" niż belkowy, mniej masywny, a pylony około 1/3 niższe niż w wantowym.
Przy realizacji mostu w Kwidzynie pierwszy raz zastosowano w Polsce beton o zwiększonej wytrzymałości B-80. Cały ustrój nośny mostu został wykonany z tego materiału. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów. Najdłuższe z want mają po około 100 m długości.