Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kuźmiuk: Kontrakty drogowe wykańczają Polimex-Mostostal

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kuźmiuk: Kontrakty drogowe wykańczają Polimex-Mostostal
fot. Polimex-Mostostal
Polimex-Mostostal ma jeszcze miesiąc na spłatę zobowiązań wobec swoich wierzycieli. Jak podają media, spółka jest o krok od upadłości. „Ta dramatycznie trudna sytuacja finansowa spółki wynika z ogromnego zaangażowania Polimeksu-Mostostalu w kontrakty związane z budową autostrad i dróg ekspresowych zlecane przez GDDKiA” – czytamy na blogu posła PiS Zbigniewa Kuźmiuka.

Poseł przypomina, że Polimex-Mostostal to czwarta pod względem wielkości obrotów firma budowlana w Polsce (2,4 mld zł w 2013 roku). Przed tą spółką znajduje się Budimex, Skanska i Strabag. Jednak brak porozumienia z wierzycielami i podmiotami mającymi dalej finansować spółkę, może ona zbankrutować.

W styczniu tego roku Polimex-Mostostal poinformował o odstąpieniu od kontraktów na budowę odcinków autostrad A1 i A4. Wcześniej, w połowie grudnia, zerwano kontrakt na budowę drogi ekspresowej S69. Jako powód spółka podawała brak uzyskania przez nią zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w sumarycznej kwocie ponad 2 mld zł.

„To, co teraz dzieje się z Polimeksem-Mostostalem było już znacznie wcześniej udziałem innych dużych polskich firm budowlanych. Spektakularna okazała się upadłość giełdowej firmy Dolnośląskie Surowce Skalne, realizującej odcinek C autostrady A2 ze Strykowa do Warszawy. Pociągnęła ona za sobą dwie kopalnie surowców skalnych, które wcześniej nabyła od Skarbu Państwa” – pisze Kuźmiuk.

Poseł kontynuuje przypominając, że spółka pozostawiła po sobie wielomilionowe zobowiązania i rozsierdzonych podwykonawców, którzy próbują dochodzić swoich należności w GDDKiA, gdyż nie mają na to szans u syndyka. Okazuje się, że majątek upadłej firmy jest kilkakrotnie niższy od jej wszystkich zobowiązań.

Problemy wynikające z budowy dróg miał też Poldim budujący A4, który zwrócił się do sądu z wnioskiem o upadłość. Na jesieni 2012 roku wnioski o upadłość zaczęły składać spółki z grupy PBG, które brały udział w realizacji kontraktów związanych z autostradami A1 i A4 oraz kilkoma stadionami. Sama spółka PBG miała zawarte kontrakty związane z mistrzostwami Euro 2012 na około 5 mld zł, zatrudniała blisko 7 tys. pracowników.

„Polimex-Mostostal wprawdzie realizuje obecnie dwa wielkie kontrakty rządowe, tym razem związane z budową nowych bloków energetycznych, bardziej zaawansowany w Elektrowni Kozienice za 5,1 mld zł i w fazie początkowej w Elektrowni Opole za 9,4 mld zł, ale i one nie stwarzają jak widać specjalnych nadziei dla wierzycieli firmy” – ocenia Zbigniew Kuźmiuk.

Posła dziwi to, że tak olbrzymie kontrakty drogowe realizowane na zlecenie GDDKiA doprowadziły do „zniszczenia poważnego potencjału firm budowlanych w Polsce”. „Hiszpanie którzy w latach 80-tych i 90-tych poprzedniego stulecia za pieniądze z budżetu UE, realizowali wielkie projekty drogowe stworzyli wręcz swój sektor budowlany, którego przedstawicielem realizującym największą cześć inwestycji drogowych w Polsce jest wspomniany wcześniej Budimex” – zauważa poseł.

W tym tygodniu Polimex-Mostostal uzyskał zgodę od wierzycieli na przesunięcie terminu uregulowania niektórych zobowiązań wobec nich na 3 lipca tego roku. Z tytułu kredytów spółka jest winna bankom 870 mln zł. Jest to już kolejne przesunięcie terminu, wcześniej Polimex-Mostostal miał spłacić zobowiązania wierzycieli do końca kwietnia bieżącego roku, gdy to się nie udało, termin przesunięto na 3 czerwca. Obecnie obowiązującą datą jest 3 lipca 2014 roku.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5