Rynek Infrastruktury
– Otwarcie wiaduktu to nie tylko koniec objazdów związanych z budową. To pierwsze zakończone przedsięwzięcie BiT City – znak, że ze sfery rozmów i projektów BiT City, projekt pionierski i unikatowy w skali kraju, przechodzi do sfery faktów. To powód do zadowolenia, tym większy, że ten ważny obiekt inżynierski rozwiązuje palące problemy lokalnej społeczności – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Linia kolejowa nr 18 łącząca Toruń z Bydgoszczą przebiega przez samo centrum Solca i dzieli miasto na pół. Do niedawna newralgiczny punkt drogowy stanowił szlaban w sąsiedztwie stacji, przed którym ustawiały się długie kolejki samochodów, a czas oczekiwania na przejazd wynosił 15-20 minut.
Po zakończeniu trwającej rewitalizacji linii nr 18 i planowanym zwiększeniu połączeń lokalnych na tej trasie, Solcowi groziłby paraliż komunikacyjny. Rozwiązaniem problemy okazała się budowa wiaduktu. Obiekt powstał w 2,5 roku i kosztował 24,5 mln zł.
Inwestycja zakładała rozebranie starej kładki dla pieszych, budowę wiaduktu-tunelu o długości 27 m i szerokości 28 m oraz wysokości 3,7 m. Przebiega on w ciągu ulicy 23 Stycznia. Zmodernizowano również układ drogowy w tym rejonie, dobudowano chodniki i ścieżki rowerowe, a także oświetlono teren.
Drugim etapem projektu będzie budowa nowego dworca kolejowego, połączonego z platformą przesiadkową. Obecnie do inwestycji przygotowują się lokalne władze.
BiT City to koordynowane przez samorząd województwa kompleksowe przedsięwzięcie polegające na komunikacyjnym zintegrowaniu obu stolic województwa kujawsko-pomorskiego. Łączy ono szybką kolej i powiązane ze sobą systemy komunikacji publicznej obu miast.