Rynek Infrastruktury
Prace na przeprawie w Elgiszewie już się rozpoczęły. Most łączy brzegi Drwęcy na DW-569, która stanowi połączenie Torunia z Golubiem-Dobrzyniem. Konstrukcja składa się z dwóch przęseł liczących razem ponad 48 m. – Firma Mosty Kujawy, która wygrała przetarg rozebrał już nawierzchnie i istniejące wyposażenie mostu na jednym pasie ruchu – mówi kierownik Zespołu d.s. Mostów ZDW w Bydgoszczy, Zbigniew Brychczyński.
W ramach kontraktu wzmocniona zostanie płyta pomostu i główne dźwigary. Konstrukcja zostanie zaizolowana. Następnie ułożona zostanie nowa nawierzchnia jezdni, wykonamy chodniki, zamontujemy bariery ochronne i balustrady. Most zyska też odwodnienie oraz nowe dojazdy. Poza tym umocnione zostaną skarpy wokół przyczółków. Zakładamy, że prace potrwają na moście do połowy listopada.
W tym roku na Kujawach i Pomorzu wyremontowane zostaną także dwa większe przepusty w Palczewie na DW-267 oraz w Brukach Unisławskich na DW-550. W sumie ZDW w Bydgoszczy administruje 89 mostami i wiaduktami. Wśród nich są także 2 kładki i jeden tunel dla pieszych.
Każdego roku prowadzone są przeglądy podstawowe. Dzięki ostatnim inwestycjom średnia ocena stanu tych obiektów wynosi 3,45 punktu w pięciostopniowej skali. Większość obiektów o długości powyżej 25 metrów została zmodernizowana w ostatniej dekadzie. Kilka obiektów zostanie też przebudowanych przy okazji kompleksowej modernizacji dróg. Dotyczy to przede wszystkim mostów na DW-254.
Remont mostu w Elgiszewie będzie kosztował ponad 1,4 mln zł. W ramach inwestycji powstanie nowy 50-metrowy odcinek drogi nad rzeką. Za tę kwotę można wyremontować 1-2 km drogi, jednak z uwagi na istotne znaczenie obiektów mostowych, ich remonty są konieczne.
ZDW w Bydgoszczy stara się wydzielać w budżecie osobną pulę na remonty mostów. Wykorzystywane są również środki zewnętrzne. W ubiegłym roku skorzystnano z tej możliwości przy remoncie mostu w Golubiu – Dobrzyniu na DW nr 534. Inwestycja kosztowała w sumie 1,7 mln i została dofinansowana kwotą 1 mln zł.
Na tym obiekcie w czasie remontu wymienione zostały między innymi łożyska i dylatacja. Konstrukcja otrzymała też nową nawierzchnię. Chodniki zostały oddzielone od jezdni barierami sprężystymi. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo pieszych.
– Coraz większą uwagę zwracamy także na estetykę tych obiektów. W czasie remontów nie zastąpimy żelbetowego ustroju nośnego nowoczesnym łukiem lub oryginalną kratą. Jednak kolorystyka współgrająca z otoczeniem, wyraźnie zaznaczone kostką betonową powierzchnie dla pieszych i rowerzystów i zagospodarowanie terenu zielenią to minimum – zaznacza Mirosław Kielnik.