GDDKiA jest w trakcie realizacji ogromnego programu drogowego. Podpisywane są kolejne umowy na budowę nowych dróg i kończenie rozpoczętych inwestycji. Które firmy działające na polskim rynku wygrywają najwięcej ogłaszanych przetargów?
Kontynuowane budowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już pięć umów na kontynuację robót po wykonawcach, którzy zeszli z budów. Wszystkie kontrakty dotyczą budów realizowanych przez konsorcja z udziałem Polimeksu-Mostostalu: S69 z Bielska-Białej do Żywca, A1 ze Strykowa do Tuszyna oraz A4 z Rzeszowa do Jarosławia.
W postępowaniach na kontynuację robót królują trzy firmy – Budimex, Strabag i Mota-Engil. Ostatnia z nich wygrała przetargi na dokończenie budowy S69 i podpisała umowę na 260,918 mln zł, a także na jeden z trzech odcinków autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Wartość prac na tym kontrakcie wyniesie 360,747 mln zł.
Budimex i Strabag jako konsorcjum zgarnęły pozostałe kontrakty po Polimeksie-Mostostalu. Zadanie I oraz III na budowie łódzkiej A1 to w sumie 666,664 mln zł. Z kolei za dokończenie prac na autostradzie A4 łączącej Rzeszów i Jarosław pochłonie 719 mln zł.
Kto zbuduje nowe obwodnice?
W załączniku nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 znalazło się 14 obwodnic. Do tej pory GDDKiA podpisała umowy na budowę trzech z nich – jest to obwodnica Nysy, Kościerzyny i Ostrowa Wielkopolskiego.
Obejście Nysy i Ostrowa Wielkopolskiego wybuduje Mota-Engil. Wartość podpisanych umów to odpowiednio 307,440 mln zł i 284 mln zł. Kontrakt na budowę obwodnicy Kościerzyny wygrał Strabag i otrzyma za jej budowę 165 mln zł. Ta sama firma złożyła najkorzystniejszą ofertę na budowę obwodnicy Wielunia. Umowa nie została jeszcze podpisana.
Włosi i Hiszpanie podbijają polski rynek
Coraz częściej w przetargach na nowe drogi ekspresowe, wygrywają spółki włoskie i hiszpańskie. Włoskie Astaldi podpisało umowy na budowę 19-kilometrowego odcinka drogi S5 na Dolnym Śląsku oraz rozbudowę drogi S8 z Mężenina do Wiśniewa do parametrów trasy ekspresowej. Złożyło też najkorzystniejszą ofertę na jeden z odcinków obwodnicy Marek.
Aldesa z Półwyspu Iberyjskiego ma już w portfelu zamówień budowę drogi S19 z Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej. Firma złożyła też najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na budowę trasy S51 z Olsztyna do Olsztynka. Na podpisanie umów czeka jeszcze Salini, które złożyło najkorzystniejsze oferty na odcinek obwodnicy Marek, odcinek S7 z Chęcin do Jędrzejowa oraz S7 w województwie warmińsko-mazurskim.
Kto wziął największy kawałek tortu?
Z dokonanych dotychczas otwarć ofert widać, że najwięcej kontraktów wygra Budimex. Biorąc pod uwagę podpisane umowy oraz złożone do tej pory najkorzystniejsze oferty, spółka może powiększyć swój portfel zamówień o niemal 3 mld zł. Na drugim miejscu plasuje się Strabag, który swój portfel wzbogaci o kontrakty o wartości przekraczającej 2,3 mld zł. Trzecie miejsc na podium zajmuje obecnie Salini z inwestycjami o łącznej wartości ponad 1,9 mld zł.
W kolejnej trójce firm, które wezmą dla siebie sporą część rynku znajduje się Astaldi, Mota-Engil i Dragados. Astaldi może powiększyć portfel zamówień o ponad 1,4 mld zł, Mota-Engil już teraz ma podpisane umowy na ponad 1,2 mld zł. Z kolei Dragados zbliża się do 1 mld zł pod względem pozyskanych kontraktów – obecnie podpisane umowy i złożone najkorzystniejsze oferty dają tej firmie około 954 mln zł w portfelu zamówień.
Kwestie związane z przyszłą perspektywą unijną i planowanymi inwestycjami będą poruszane podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.