Droga krajowa nr 84 Zagórz – Lesko ma być rozbudowa – albo w tym samym, albo częściowo w nowym śladzie. GDDKiA chce zlecić prace przygotowawcze. Ma już oferty.
Mowa o odcinku o długości 4,9 km, w ciągu którego są dwa mosty: na Osławie w Zagórzu i na Sanie w Postołowie. GDDKiA ma już oferty na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Inwestor przygotował 3,1 mln zł. Oferenci wycenili zadanie znacznie drożej. Najtańsza propozycja to 6,206 mln zł. Złożyła ją Pracownia Inżynierska Klotoida. Kolejne to Multiconsult Polska – 6,916 mln zł, Sweco Polska – 7,232 mln zł, Promost Consulting – 7,508 mln zł, konsorcjum MP i MPRB – 8,942 mln zł, Databout – 9,659 mln zł.
Wyświetl większą mapę
W ramach rozbudowy planowane jest wzmocnienie konstrukcji drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś (to ważne, gdyż droga prowadzi do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku), budowa lub przebudowa obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk oraz wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe. Wykonane mają być także chodniki i zatoki postojowe.
Poszukiwany projektant będzie musiał w opracowywanej dokumentacji uwzględnić co najmniej dwa warianty przebiegu rozbudowywanej drogi. Pierwszy to zgodnie z istniejącym śladem DK-84, ewentualnie z niewielkimi korektami łuków poziomych. Drugi z analizą poprowadzenia części drogi po nowym śladzie, ze złagodzeniem łuków i serpentyn na odcinku o długości ponad 3 km, tj. od km 7+390 do km ok. 10+661.
W celu zachowania przejezdności na rozbudowywanej trasie konieczna będzie budowa objazdów i tymczasowych obiektów inżynierskich.
Droga charakteryzuje się rosnącym natężeniem ruchu. Jeszcze w 2015 roku pomiary wykazywały średnio 8 tys. poj. na dobę, ale już w roku 2020/2021 odnotowano wzrost do 10 tys. poj. na dobę. Dodatkowo wzdłuż trasy, po jezdni lub poboczu, odbywa się także ruch pieszy. Stan techniczny drogi wskazuje ponadto na jej znaczną degradację.