Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej dla budowy odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi krajowej nr 17. Postępowanie dotyczy fragmentu przebiegającego m.in. przez dzielnicę Wesoła. Droga ma mieć parametry trasy ekspresowej.
Ruszają poszukiwania wykonawcy
Przetarg dotyczy odcinka od km ok. 3+600 do km ok. 13+782, czyli od węzła Ząbki do węzła Zakręt. Przebiega on przez dwie warszawskie dzielnice – Wesołą i Rembertów, oraz przez Zielonkę. Jego planowana długość to 10,182 km (planowany przebieg widać na poniższej mapie). Zgodnie z planami infrastruktura ma powstać do 2023 roku (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Na oferty zamawiający czeka do 14 marca br. Podczas ich oceny będzie on brał pod uwagę takie aspekty jak: cena (60%), doświadczenie personelu (30%) oraz prowadzenie strony internetowej (10%). Zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy.
Fragment ten, za węzłem Ząbki, ma łączyć się z odcinkiem od węzła Drewnica (na obwodnicy Marek w ciągu S8) do węzła Ząbki, dla którego opracowywanie koncepcji trwa od 24 września 2018 roku i ma potrwać do końca września br. (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Z drugiej strony, za węzłem Zakręt, powstaje już krótki odcinek WOW od węzła Zakręt do węzła Lubelska, który buduje firma Warbud (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). W budowie jest również węzeł Lubelska, który połączy w sobie wschodnią i południową obwodnicę Warszawy.
Te trzy odcinki (Drewnica – Ząbki, Ząbki – Zakręt i Zakręt – Lubelska) mają stanowić całość Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Po wybudowaniu tych fragmentów oraz wcześniejszym ukończeniu budowy powstających części Południowej Obwodnicy Warszawy, stołeczny ring zostanie domknięty.
Problematyczny odcinek
Realizacja trasy, na której koncepcję ogłoszono dziś (1 lutego) przetarg, w planowanym kształcie spotkała się z dużym sprzeciwem mieszkańców dzielnicy Wesoła. Od dawna znaczna część tamtejszej społeczności protestuje przeciwko budowy WOW w tzw. „wariancie zielonym”. Do wyboru był jeszcze „wariant czerwony”, który chcieli oni przeforsować, ale również on miał swoich przeciwników w tej dzielnicy. Ostatecznie, po wielokrotnym przekładaniu terminu wydania decyzji środowiskowej, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku przychyliła się do budowy infrastruktury w formie wybranej przez inwestora, czyli w „wariancie zielonym”. Oba przebiegi można znaleźć na poniższej mapie, na której są one zaznaczone odpowiednimi kolorami (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).