Inwestor chce rozpoznać warunki geologiczne terenu, na którym ma być poprowadzona Beskidzka Droga Integracyjna. Właśnie ruszył przetarg na wybór wykonawcy, który będzie musiał wykonać m.in. ponad 6,6, tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Przetarg a projekt i budowę tej oczekiwanej trasy ma ruszyć pod koniec 2025 roku.
Przetarg na badania został podzielony na sześć części, odpowiadającym odcinkom: Bielsko-Biała – Kęty, Kęty – Bulowice, Bulowice – Chocznia, Chocznia – Jaroszowice, Jaroszowice – Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie dokładnych badań geologicznych, w ramach których zostanie wykonanych ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ale w razie potrzeby może ona sięgać nawet 30 metrów w głąb. Celem jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą natomiast wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. W ten sposób inwestor zbada jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
To kolejny etap badań związanych z badań pod kątem przyszłej BDI. W 2021 roku GDDKiA przeprowadziła badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Pierwsza wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja, poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko jest wykorzystywane w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Obie metody pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.
S52 Beskidzka Droga Integracyjna to trasa z Bielska-Białej do krajowej siódemki w Głogoczowie. Dwujezdniowa droga ekspresowa poprowadzona w nowym śladzie ma zapewnić wygodne połączenie Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej z DK-7. Będzie miała 61 km długości. Na trasie planowanych jest 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
GDDKiA zapowiada, że przetarg na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa zostanie ogłoszony w IV kwartale 2025 roku.
Do tej pory w ciągu S52 wykonane zostały odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Częścią S52 będzie także budowana obecnie Północna Obwodnica Krakowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.