Zmieni się droga wylotowa z Warszawy w kierunku południowym. Droga wojewódzka nr 801 na odcinku łączącym Warszawę z Józefowem ma być dwujezdniowa i poprowadzona w nowym śladzie. To inwestycja wyczekiwana od dawna. Ruszył przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji programowej wraz z decyzją środowiskową.
Nowy przebieg ma zyskać droga o długości ok. 5 km, z czego ok. 1,2 km leży na terenie Warszawy i podlega prezydentowi miasta stołecznego – to ul. Wał Miedzeszyński, a pozostałe ok. 3,8 km przebiega przez teren gminy Józefów (ul. Nadwiślańska) i podlega Mazowieckiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Stąd też MZDW będzie realizował tę inwestycje we współpracy ze stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta. Zasady współpracy określono w porozumieniu podpisanym przez władze miasta i województwa latem ub. roku. Koszt opracowania dokumentacji oszacowano wówczas na ok. 3,8 mln zł, z czego ponad 2,8 mln zł ma pokryć budżet samorządu województwa mazowieckiego, a 950 tys. miasto stołeczne.
Dokumentacja ma objąć odcinek DW-801 pomiędzy węzłem na S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy (okolice ul. Czarnuszki) wraz z niezbędną przebudową węzła a skrzyżowaniem z DW-721, tj. ul. Wyszyńskiego w Józefowie.
Wyświetl większą mapę
MZDW zamawia opracowanie uwzględniające minimum 5 wariantów przebiegu drogi, w tym wariant bezinwestycyjny służący jako punkt odniesienia dla pozostałych.
Przebieg drogi w nowym śladzie w każdym wariancie ma być zgodny z dokumentami planistycznymi zarówno m.st. Warszawy jak i Józefowa.
W dwóch wariantach zakładających nowy przebieg trasy zamawiający bierze pod uwagę budowę drogi klasy GP z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu z wyznaczonymi pasami. W jednym z wariantów analizowane będzie wyznaczenie na jezdni buspasów, w drugim budowa pasa dla transportu publicznego jako dodatkowego pasa jezdni głównej.
Kolejnym wariantem ma być opracowanie uwzgledniające rozbudowę drogi w dotychczasowym śladzie, wraz z analizą wyznaczenia buspasów, a ostatni ma być wariantem autorskim projektanta, również dla drogi klasy GP.
We wszystkich wariantach mają być uwzględnione obustronne drogi dla pieszych i rowerów, a także przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach.
Oferty powinniśmy poznać 17 października, a przewidywany czas na opracowanie dokumentacji to 2 lata.
Obecnie jednojezdniowa wąska droga wylotowa z Warszawy w kierunku południowym na styku Wału Miedzeszyńskiego i ul. Nadwiślańskiej w Józefowie jest mocno obciążona ruchem, a jej użytkownicy są skazani na stanie w korkach. W tych samych korkach stoją także autobusy.