Zniszczona podczas „powodzi tysiąclecia” przeprawa kolejowa przez Odrę stała się mostem drogowym. Podczas przebudowy zachowano część zabytkowej konstrukcji. Oznacza to jednak, że ewentualna odbudowa odcinka linii kolejowej Krapkowice – Gogolin będzie wymagać w przyszłości poprowadzenia go w nowym śladzie.
Most na Odrze w Krapkowicach powstał w roku 1896 jako przeprawa kolejowa na linii lokalnej Prudnik – Gogolin. W trakcie powodzi w 1997 r. uległ zniszczeniu. Ze względu na niewielkie znaczenie odcinka Krapkowice – Gogolin (ruch pasażerski zawieszono już w 1991 r., a towarowy koncentrował się na pozostałym odcinku linii 306) przeprawy kolejowej postanowiono nie odtwarzać. Zapowiadano odbudowę linii na całej długości, ostatecznie jednak w sierpniu 2016 r. oddano do użytku tylko wyremontowany odcinek Prudnik – Krapkowice (stacja w Krapkowicach leży przed mostem). Po prowizorycznej odbudowie obiekt służył jako kładka dla pieszych.
W grudniu ubiegłego roku zakończyła się przebudowa obiektu na most drogowy w ciągu ulicy Obuwników. Inwestycję wykonała firma Nowak-Mosty Sp. z o. o. Aby adaptować go do nowej roli, konieczne było wykonanie szeregu prac. – Najpierw konstrukcja stalowa została wzmocniona poprzez spawanie nakładek na wybrane elementy konstrukcyjne istniejącej kratownicy. Następnie wykonano sprężenie konstrukcji stalowej dla przęseł nr 2, 3 oraz 4 – wylicza Kierownik Budowy z ramienia wykonawcy Michał Matysek. Potem, po wykonaniu żelbetowej płyty zespalającej konstrukcję stalową z płytą, poszerzono i podwyższono nasypy przy zastosowaniu geosyntetyków.
– Bardzo ciekawe i wymagające było betonowanie płyty przęsła nurtowego – wspomina kierownik budowy. Układanie mieszanki betonowej odbywało się przy użyciu dwóch pomp do betonu o zasięgu 42 m i 72 m. – Pompa mniejsza była ustawiona na barce, która zacumowała pośrodku przęsła. Beton był przepompowywany z lądu przez 72-metrową pompę do pompy 42 m i wówczas podawany na ustrój nośny betonowanej płyty – mówi nasz rozmówca.
Niektóre elementy substancji zabytkowej zostały zachowane, inne jednak trzeba było zastąpić nowymi. – Konstrukcja stalowa została w całości zachowana dla przęseł 1, 2 i 3. Dołożono dla tych przęseł jedynie nakładki w postaci płaskowników – wyjaśnia Michał Matysek.
Projektowanie przebudowy trwało około 11 miesięcy. Właściwe prace budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2019 roku, a zakończono je w listopadzie 2020 r. W połowie grudnia drugi krapkowicki most drogowy został oddany do użytku. Inwestycja odciążyła stary most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 409 i połączyła Otmęt z ulicami Kolejową i Opolską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.