Ludmil Ludmil
O tym, że drugi odcinek krakwoskiego odcinka S7 ma szanse na przetarg jeszcze w tym roku świadczy treść projektu zmian w programie budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011-2015. Jak podaje DP, wśród niespełna 20 odcinków dróg ekspresowych jest jeden z Małopolski, a właściwie z Krakowa. Chodzi o drugi odcinek wschodniej obwodnicy miasta - S7 między ul. Christo Botewa a ul. Igołomską. O aktualizacji listy przez Ministerstwo Transportu rynekinfrastruktury.pl pisał 26 marca.
Informacja ta jest tym ważniejsza, że odcinek ten wypadł już raz z listy inwestycji realizowanych w ramach programu budowy dróg. Na zaktualizowanej liście znajduje się pięć odcinków drogi S7, w tym fragmenty między Olsztynkiem a Miłomłynem, Nidzicą a Napierkami, Radomiem i Skarżyskiem-Kamienną oraz Chęcinami i granicą województwa świętokrzyskiego. Innych odcinków z Małopolski nie ma na liście inwestycji, które będzie można szybko rozpocząć. Są za to 4 odcinki S5 między Poznaniem a Wrocławiem, a także 3 fragmenty S19 na terenie woj. lubelskiego i podkarpackiego.
Poza S7 aktualizacja prgramu obejmuje drogi ekspresowe S3 na odcinku Sulechów – Lubawka, S5 między Poznaniem a Wrocławiem oraz na odcinku Gniezno – Mielno, S8 na odcinkach Radziejowice-Paszków na południe od Warszawy oraz od granicy woj. mazowieckiego do Jeżewa w woj. podlaskim. Kolejne zadania to S17 od Zakrętu do Kurowa, S19 w okolicy Lublina i Rzeszowa oraz S51 Olsztynek – Olsztyn.
Na te wszystkie inwestycje można będzie przeznaczyć w latach 2014-2020 kwotę 32,1 mld zł. W nadal obowiązującej wersji programu odcinki te znajdowały się w załącznikach 1a lub 2. Odcinki, których realizacja rozpoczęła się w latach 2010-2013 były wymienione w załączniku 1, a GDDKiA mogła na nie przeznaczyć nie więcej niż 82,3 mld zł. Polski Kongres Drogowy został poproszony o wyrażenie opinii o projekcie w ramach konsultacji społecznych.
Ministerstwo Transportu zaktualizowało na razie plan do 2015 roku. W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej. Uruchomienie przetargów w 2013 roku umożliwi zachowanie ciągłości realizacji inwestycji drogowych.