Stolica Małopolski będzie prawdopodobnie drugim po Łodzi polskim miastem z w pełni domkniętym ringiem tworzonym przez drogi szybkiego ruchu. Wszystko wskazuje na to, że już we wrześniu bieżącego roku zakończona zostanie budowa pierwszego odcinka w przebiegu drogi ekspresowej S52, tworzącej północną obwodnicę Krakowa, łączącego węzły Węgrzce i Batowice. Odcinek przez rok będzie nieużywany.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa została rozpoczęta trzy lata temu. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych w ramach projektu opiewa na 1,43 mld zł, a z racji przebiegu przez wysoce zurbanizowany teren inwestycja obejmuje powstanie szeregu obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, estakady, a nawet dwa tunele w rejonie węzłów Zielonki i Batowice o łącznej długości 1,1 kilometra. Po ukończeniu inwestycji, spodziewanym obecnie w październiku przyszłego roku, stolica Małopolski będzie dysponowała domkniętym ze wszystkich stron obejściem drogowym w ramach dróg szybkiego ruchu – autostrady A4 oraz dróg ekspresowych S7 i S52.
Północna obwodnica Krakowa w przebiegu drogi ekspresowej S52 będzie miała 12,5 kilometra długości, łącząc węzły Modlniczka i Mistrzejowice, zaś powstałe drogi dojazdowe mają liczyć łącznie 20 kilometrów. Obecnie na terenie Krakowa oddano do użytku jedynie krótki zachodni odcinek S52, łączący węzeł Modlniczka z węzłem Balice na autostradzie A4. Istnieje także odcinek między węzłami Modlniczka i Modlnica, który czeka na rozbudowę. Nowa arteria będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Kluczową korzyścią dla miasta po ukończeniu inwestycji będzie wyprowadzenie na obwodnicę ruchu tranzytowego z dróg krajowych nr 79 i 94.
Jak informowaliśmy wcześniej na łamach “Rynku Infrastruktury”, w marcu bieżącego roku poziom zaawansowania prac określono na 55%. Wszystko wskazuje na to, że już w tym roku we wrześniu uda się zakończyć prace na pierwszym odcinku, łączącym węzły Węgrzce i Batowice, na którym kierowcy pojadą ponad 500-metrową estakadą, nawet 13 metrów ponad poziomem terenu. Zapadła jednak decyzja o przesunięciu oddania go do użytku na przyszły rok, gdy spodziewane jest ukończenie pozostałych inwestycji w ramach dróg ekspresowych S7 i S52 na terenie Krakowa. Choć decyzja może wzbudzać w pierwszym odruchu zdziwienie, wydaje się uzasadniona.
Jak bowiem wskazują władze miasta, otwarcie pierwszego ukończonego odcinka już dziś spowodowałoby utrudnienia w ruchu, ponieważ istniejący układ drogowy w jego rejonie już dziś jest wyraźnie przeciążony. – Nie ma możliwości, by ruch z tego fragmentu obwodnicy skierować na ulicę Piasta Kołodzieja i sąsiadujące z nią drogi w Mistrzejowicach, gdzie już obecnie tworzą się korki – mówi Kacper Michna z Oddziału Kraków w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, cytowany przez portal krakow.naszemiasto.pl. Ulica Piasta Kołodzieja zaczyna się w pobliżu węzła Batowice, przebiegając dalej obok pętli tramwajowej Osiedle Piastów aż do Ronda Piastowskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.