Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Kraków ma uwagi do rozbudowy A4

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
23-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kraków ma uwagi do rozbudowy A4
fot. Ivia
Trwają prace projektowe dotyczące rozbudowy autostrady A4 na obwodnicy Krakowa. Mowa o odcinku Balice – Kąpielowa. Swoje uwagi zgłosiło miasto, wskazując m.in. na konieczność ochrony terenów przyrodniczych i turystycznych. – Nie wyrażamy zgody na przekroczenie rzeki Wisły po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko” – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Autostrada A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie ma być rozbudowana o trzeci pas ruchu. To trasa o długości około 17 km. Obecnie ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Droga służy do ruchu tranzytowego na trasie Katowice – Rzeszów, ale jest także uzupełnieniem układu komunikacyjnego Krakowa.



Wyświetl większą mapę

W ramach planowanej inwestycji planowane są m.in. rozbudowa węzłów Balice i Kraków Skawina budowa nowego węzła Kraków Balice (ma zastąpić istniejący węzeł), a także nowy przebieg autostrady w pobliżu węzła Kraków Bielany, stopnia wodnego Kościuszko i węzła Kraków Tyniec. Od nowa mają być także wybudowane obiekty inżynierskie (istniejące nie mają rezerwy na dobudowę trzeciego pasa).

Wariant 1, źródło: Ivia
Wariant 2, źródło: Ivia
Wariant 3, źródło Ivia
Nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym pracuje Ivia, która od końcówki ubiegłego roku prowadziła spotkania informacyjne z mieszkańcami. Swoje uwagi do projektu przedstawiło właśnie miasto Kraków.

Jak wskazano, planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów „Bielany” i „Tyniec” – według prezentowanych koncepcji, przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.

Zdaniem władz miasta, z uwagi na znaczenie autostrady A4, jako IV obwodnicy Krakowa, dla miejskiego układu drogowego, należałoby przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. – Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu – napisano w stanowisku.

Samorząd zwrócił też uwagę, że w dokumentacji brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 (chodzi o projektowany odcinek Kraków – Myślenice) w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle Bielany.

Miasto przyznaje, że zwiększenie przepustowości odcinka autostrady jest konieczne, jednak oprócz rozwiązań dla przejeżdżających tranzytem, w pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę potrzeby mieszkańców Krakowa – tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa.

– Nie wyrażamy zgody na przekroczenie rzeki Wisły po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko”. Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko „Celiny” oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu na tej trasie wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrosło do poziomów od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Te średnie wartości są wyższe w godzinach szczytów komunikacyjnych.

Zgodnie z harmonogramem wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka miałby być przygotowany do roku 2027.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Drogi i autostrady

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Redakcja 20 marca 2024

Ruszy Odcinkowy Pomiar Prędkości na A2 wokół Poznania

Drogi i autostrady

Będzie podwyżka opłat na A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Drogi i autostrady

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Redakcja 20 marca 2024

Ruszy Odcinkowy Pomiar Prędkości na A2 wokół Poznania

Drogi i autostrady

Będzie podwyżka opłat na A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5