Trwają prace projektowe dotyczące rozbudowy autostrady A4 na obwodnicy Krakowa. Mowa o odcinku Balice – Kąpielowa. Swoje uwagi zgłosiło miasto, wskazując m.in. na konieczność ochrony terenów przyrodniczych i turystycznych. – Nie wyrażamy zgody na przekroczenie rzeki Wisły po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko” – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.
Autostrada A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie ma być rozbudowana o trzeci pas ruchu. To trasa o długości około 17 km. Obecnie ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Droga służy do ruchu tranzytowego na trasie Katowice – Rzeszów, ale jest także uzupełnieniem układu komunikacyjnego Krakowa.
Wyświetl większą mapę
W ramach planowanej inwestycji planowane są m.in. rozbudowa węzłów Balice i Kraków Skawina budowa nowego węzła Kraków Balice (ma zastąpić istniejący węzeł), a także nowy przebieg autostrady w pobliżu węzła Kraków Bielany, stopnia wodnego Kościuszko i węzła Kraków Tyniec. Od nowa mają być także wybudowane obiekty inżynierskie (istniejące nie mają rezerwy na dobudowę trzeciego pasa).
Wariant 1, źródło: Ivia
Wariant 2, źródło: Ivia
Wariant 3, źródło Ivia
Nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym pracuje Ivia, która od końcówki ubiegłego roku prowadziła spotkania informacyjne z mieszkańcami. Swoje uwagi do projektu przedstawiło właśnie miasto Kraków.
Jak wskazano, planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów „Bielany” i „Tyniec” – według prezentowanych koncepcji, przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.
Zdaniem władz miasta, z uwagi na znaczenie autostrady A4, jako IV obwodnicy Krakowa, dla miejskiego układu drogowego, należałoby przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. – Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu – napisano w stanowisku.
Samorząd zwrócił też uwagę, że w dokumentacji brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 (chodzi o projektowany odcinek Kraków – Myślenice) w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle Bielany.
Miasto przyznaje, że zwiększenie przepustowości odcinka autostrady jest konieczne, jednak oprócz rozwiązań dla przejeżdżających tranzytem, w pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę potrzeby mieszkańców Krakowa – tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa.
– Nie wyrażamy zgody na przekroczenie rzeki Wisły po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko”. Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko „Celiny” oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu na tej trasie wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrosło do poziomów od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Te średnie wartości są wyższe w godzinach szczytów komunikacyjnych.
Zgodnie z harmonogramem wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka miałby być przygotowany do roku 2027.