Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej na ostatniej prostej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
28-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

W czerwcu mają zakończyć się prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. To pierwsza część tzw. III obwodnicy. Inwestycję realizuje Budimex i Ferrovial. Jak przekazuje miasto, arteria na południu Krakowa będzie możliwa do udostępnienia po odbiorach przez odpowiednie służby.

Do otwarcia krakowskiej Trasy Łagiewnickiej coraz bliżej. – Spodziewamy się, że pasażerowie, rowerzyści i kierowcy skorzystają z Trasy Łagiewnickiej w lipcu – informuje Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu.

Trasa Łagiewnicka to 3,5-kilometrowy odcinek drogowy, ale w ramach jego realizacji powstało ponad 2 km tuneli. Elementem inwestycji jest też trasa tramwajowa łącząca Kurdwanów z ul. Zakopiańską i dalej z centrum miasta. Stąd powstało kilkaset metrów nowego torowiska i kilkaset metrów zmodernizowanego torowiska. Inwestycja objęła też korektę koryta rzeki Wilgi na odcinku ponad pół km.

Trasa Łagiewnicka to pierwsza część realizowanej przez miasto tak zwanej III obwodnicy Miasta Krakowa. Nowy trakt usprawni międzydzielnicowy ruch drogowy po południowej stronie Krakowa, w szczególności ułatwiając komunikację z terenami o charakterze biurowym i edukacyjnym zlokalizowanym przy ul. Grota Roweckiego (np. Kampus UJ). Ponadto zmniejszy obciążenie skrzyżowań w ciągu ulic Zakopiańskiej, Brożka, Ronda Matecznego oraz Grota Roweckiego, Brożka i Kapelanki.

Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów i umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza.

Budowę trasy w systemie projektuj i buduj prowadzi konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Spółka miejska Trasa Łagiewnicka umowę z wykonawcą podpisała w marcu 2017 r. Cała inwestycja, o wartości ponad 800 mln zł, miała zostać pierwotnie zrealizowana do końca 2020 r. – Wyzwaniem dla organizacji prac było ich prowadzenie pod ruchem, nie tylko samochodowym czy tramwajowym, ale i kolejowym – podkreśla Migdał.

Przypomnijmy, że w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstało w sumie sześć tuneli. Najdłuższy z nich wybudowano pomiędzy sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Są już też tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta o długości ok. 200 m, pod ul. Zakopiańską na ok. 60 m, od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową o długości ponad 500 m, pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów o długości ok. 22 m.

Ostatni powstał pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj na ok. 350 m. Co więcej, ziemia z tego ostatniego tunelu będzie wydobyta dopiero w momencie budowy kolejnego etapu III obwodnicy. – Stanie się to dopiero podczas budowy Trasy Pychowickiej. Pozostałe tunele zostały w pełni wyposażone, w tym w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Przestrzeń nad tunelami została zagospodarowana tak, by służyła mieszkańcom, jako przestrzeń o charakterze parkowym, sportowym czy rekreacyjnym – wyjaśnia Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5