Finiszują prace związane z budową nowego wiaduktu w Koszalinie. Trwają właśnie próby obciążeniowe.
– Osiem ciężarówek krąży po budowanym moście i sprawdza nacisk tonażu. Oczywiście badania obciążeniowe monitorują specjalne urządzenia. Czekamy na wielkie otwarcie – napisał Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Sprawdzana jest wytrzymałość konstrukcji, a już na 10 lipca zaplanowano puszczenie ruchu kołowego i pieszego na nowym moście. Oznacza to, że nie uda się dotrzymać, obiecywanego, czerwcowego terminu.
Cała procedura na moście miała na celu obliczenie obciążeń. Badano ugięcia przęseł mostów, a ciężarówki ustawiano w różnych konfiguracjach (po kilka sztuk jadących z różnych kierunków) i jadących z różną prędkością.
Wykonawcy zostały już tylko prace wykończeniowe na obiekcie. Dokończyć trzeba budowę chodnika i ścieżki rowerowej. Do tego montaż oświetlenia, malowania pasów i prace porządkowe. Więcej pracy wymaga natomiast ukończenie drogi pod wiaduktem. Tutaj harmonogram przewiduje zakończenie prac z początkiem sierpnia. W piątek 30 czerwca, po zakończeniu próby obciążeniowej, nastąpi przekazanie dokumentacji ze strony miasta do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Szczecinie. Następnie organ ten ma wydać pozwolenie na użytkowanie. Plany przewidują otwarcie mostu 10 lipca.
Prace wykonuje konsorcjum firm Intop Skarbimierzyce i Intop Warszawa. Koszalin na budowę nowego wiaduktu otrzymał 24 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Poprzedni obiekt w ciągu alei Monte Cassino w Koszalinie był w bardzo złym stanie technicznym. Przeprawa od 19 marca 2020 roku pozostawała zamknięta. Obiekt jest sercem głównej arterii komunikacyjnej miasta. Za sprawą wykonanej ekspertyzy stanu technicznego obiektu okazało się, że groził katastrofą budowlaną i konieczna jest budowa nowej konstrukcji. Wiadukt służył mieszkańcom przez 50 lat i jest ważną przeprawą w stronę Gdańska lub Szczecina. Krótko po tym jak rozpoczęły się główne prace rozbiórkowe wiaduktu w ciągu al. Monte Cassino w Koszalinie, w październiku 2021 roku, zawalił się. Konstrukcja runęła m.in. na pobliską czynną ulicę Batalionów Chłopskich.
W ramach inwestycji rozebrano dwie nitki wiaduktu i wybudowano dwie nowe o długości 220 metrów z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Konstrukcja nowego obiektu jest wieloprzęsłowa ciągła i wykonana z betonu i stali zbrojeniowej. Przęsło nurtowe jest wzmocnione łukiem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.