Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę z PORR o wartości ponad 176 mln zł na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy Wałcza w przebiegu drogi krajowej nr 22. Inwestycja, w ramach której powstanie nowy ponad 13-kilometrowy fragment drogi, umożliwi niemal pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy Wałcza w przebiegu drogi krajowej nr 22.
Za najbardziej korzystną została uznana oferta złożona przez PORR, który wycenił ją na ponad 176 mln zł. Dziś zarządca państwowej sieci dróg podpisał z wyłonionym wykonawcą umowę na realizację inwestycji. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, to trzeci zawarty w tym roku kontrakt dotyczący budowy obwodnicy w przebiegu DK nr 22 w województwie zachodniopomorskim. Wszystkie realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Na opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wykonawca będzie miał 17 miesięcy. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na rok 2025. Potrwają one 22 miesiące – z wyłączeniem sezonów zimowych. Tym samym nowy fragment powinien zostać udostępniony do ruchu w 2028 roku. GDDKiA wskazuje, że prace przygotowawcze dla inwestycji ruszyły w czerwcu 2020 roku. Wówczas rozpoczęto opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w którym określono aż 13 wariantów i podwariantów przebiegu trasy. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożono już w grudniu 2021 roku. Decyzja została wydana w roku 2022 w lipcu.
Obwodnica Wałcza, która ominie miasto od strony południowo-wschodniej, powstanie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Oprócz miasta ominie również miejscowość Strączno. Na nowym fragmencie powstanie szereg obiektów inżynieryjnych – dwa mosty, wiadukt nad linią kolejową oraz wiadukt nad drogą ekspresową S10, będący częścią nowego węzła drogowego, a także przejazd dla rowerzystów pod drogą. Zaplanowano również budowę stanowiska do kontroli pojazdów. Od nowego węzła do węzła Wałcz Wschód przewidziano wspólny przebieg drogi ekspresowej S10 oraz DK nr 22.
Powstanie obwodnicy w przebiegu DK nr 22 umożliwi niemal pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Wałcza, co przełoży się zarówno na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, jak i zwiększenie standardu życia mieszkańców. Przez miasto nadal przebiegać będą drogi wojewódzkie nr 163 i 178, jednak dzięki połączeniu nowej obwodnicy z drugą spośród wyżej wymienionych tras możliwe będzie ominięcie Wałcza również w relacjach z Poznania, Obornik, Czarnkowa i Trzcianki do Czaplinka, Połczyna-Zdroju, Białogardu i Kołobrzegu. DW nr 163 już dziś jest połączona z drogą ekspresową S10 na węźle Wałcz Północ.
DK nr 22 w powiecie wałeckim w województwie zachodniopomorskim już w najbliższych latach, przede wszystkim za sprawą budowy aż czterech obwodnic, diametralnie zmieni swoje oblicze. Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic oprócz obejścia Wałcza uwzględnia także na tym fragmencie obwodnice Człopy, Rusinowa i Szwecji. Stosunkowo najmniej zaawansowana jest realizacja obejścia Człopy, jednak dla inwestycji wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Z kolei w przypadku obwodnic
Rusinowa oraz
Szwecji podpisano już umowy na ich realizację – w obu przypadkach generalnym wykonawcą jest Budimex.