Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S17 od węzła Izbica do węzła Zamość Sitaniec. Po wtorkowym wyroku najkorzystniejsze pozostaje konsorcjum turecko-kazachsko-polskie.
To było nietypowe rozstrzygniecie –
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę drugi raz, przy czym pierwszy wybór unieważniła z własnej woli, uznając, że jest obarczony wadami.
Od początku wyglądało to tak: w przetargu na budowę ok 10 km drogi ekspresowej wpłynęło 12 ofert, wszystkie powyżej kosztorysu inwestora. Najtańszą złożyło konsorcjum firm GAP INSAAT YATIRIM VE DIŞ TİCARET (Turcja), Fabe Polska i SP Sine Midas Stroy (Kazachstan). Była warta 503,961 mln zł. W pierwszym rozstrzygnięciu GDDKiA odrzuciła najtańszą ofertę oraz ofertę Mirbudu (drugą pod względem ceny, z kwotą 517,803 mln zł) jako niezgodną z warunkami zamówienia. Jako najkorzystniejszą wybrała propozycję konsorcjum firm z grupy Aldesa (trzecia cena, 522,288 mln zł).
Potem jednak inwestor ten wybór unieważnił. Skorzystał przy tym z art. 16 pkt 1 oraz art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 Prawo zamówień publicznych, uznając jednocześnie, że odrzucenie ofert jako niespełniających warunków zamówienia miało miejsce z naruszeniem Prawa zamówień publicznych. Powołała się przy tym na rozstrzygnięcie KIO w sprawach dotyczących sąsiednich odcinków S17.
W ponownym rozstrzygnięciu obie odrzucone pierwotnie oferty zostały wzięte pod uwagę, a najtańsza – złożona przez konsorcjum z liderem z Turcji, został uznana za najkorzystniejszą. Aldesa oraz Mirbud odwołały się do KIO.
KIO umorzyła postępowanie odwoławcze z inicjatywy Mirbudu w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia przez Zamawiającego art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (dotyczy wykluczenia z postępowania wykonawcy, który zataił informacje), a w pozostałym zakresie oddaliła zarzuty. Izba oddaliła także odwołanie Aldesy.
Wykonawcom przysługuje skarga do sądu na wydane orzeczenie.
Odcinek S17, który ma powstać w wyniku tego przetargu powstanie w nowym śladzie wzdłuż obecnej DK-17. Od zachodniej strony ma ominąć miejscowość Podkrasne oraz Chomęciska Małe. Na trasie powstaną dwa węzły: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec oraz 27 obiektów inżynierskich.
GDDKiA ponownie analizuje także oferty dla dwóch innych odcinków S17, tj.: Piaski – Łopiennik oraz Krasnystaw – Izbica. W pierwszym rozstrzygnięciu wybrała Intercor oraz Mostostal Warszawa – w obu przypadkach oferty były drugie pod względem ceny. Jednocześnie odrzucone zostały, jako niezgodne z warunkami zamówienia, najtańsze oferty złożone przez konsorcjum na czele z GAP. Tutaj ponowną analizę ofert, z uwzględnieniem odrzuconej, nakazała zamawiającemu KIO.