Rynek Infrastruktury
Czteroprzęsłowy obiekt o długości ponad 85 m zlokalizowany jest w ciągu drogi powiatowej nr 1383R Trzebownisko – Łąka – Łukawiec. Zły stan techniczny mostu, ubytki w chodnikach, koleiny w nawierzchni bitumicznej, nienormatywna wysokość balustrad oraz naruszony przez powódź pomost powodowały zagrożenie dla osób korzystających z obiektu. Prace budowlane rozpoczęły się w czerwcu i zakończyły się w listopadzie 2011 roku. Przebudowę mostu zrealizowano przy całkowitym wyłączeniu obiektu z ruchu na czas trwania prac budowlanych i skierowaniu ruchu na objazdy tymczasowe innymi drogami powiatowymi i miejskimi oraz na najbliższą przeprawę mostową przez rzekę Wisłok.
- Modernizacja mostu polegała na demontażu ustroju niosącego oraz wzmocnieniu podpór - wyjaśnia Piotr Subczak, menedżer projektu, Skanska. - Stare dźwigary główne w przęśle nurtowym, czyli dwie kratownice łukowe o masie 85 ton, zostały zdemontowane w całości przy użyciu dwóch 100-tonowych dźwigów. Całkowita masa zdemontowanej konstrukcji obiektu wyniosła 135 ton. Kolejny etap robót obejmował remont podpór, na których w dalszej kolejności oparty został nowy ustrój nośny - ważące 325 ton dźwigary blachownicowe - dodaje.
Budowa nowej konstrukcji mostu spowodowała konieczność wzmocnienia podłoża pod fundamenty.
- Prace te zrealizowaliśmy przy wykorzystaniu technologii iniekcji strumieniowej, czyli „jet grounting” – wyjaśnia Mirosław Gucwa, kierownik Budowy, skanska. - Metoda ta polega na mieszaniu gruntu z zaczynem cementowym, tłoczonym pod wysokim ciśnieniem. Na skutek procesu iniekcji cechy gruntu zostają ujednolicone, a powstały w wyniku petryfikacji (utrwalania) kompozyt gruntowo-cementowy wykazuje znaczną wytrzymałość i bardzo małą przepuszczalność. Łącznie wykonaliśmy 76 kolumn cementowo-gruntowych o średnicy 60 cm i długościach: 6 m, 7,5 m oraz 8 m - mówi.
Zakres zleconych prac obejmował prace rozbiórkowe żelbetowych płyt pomostu, części podpór oraz warstw konstrukcyjnych nawierzchni i infrastruktury drogowej na dojazdach do obiektu oraz wykonanie ścianek szczelnych, hydroizolacji, systemu odwodnienia, prace drogowe związane z odbudową dojazdów do obiektu. Usunięto namulisko oraz zrealizowano regulację koryta rzeki.
Po remoncie nie zmieniła się długość mostu. Zwiększyła się natomiast jego szerokość do 10,2 m oraz nośność do 40 ton (klasa B wg PN-85/S-10030). Obiekt został wyposażony w barieroporęcze o rozstawie słupków co 1 m oraz wyposażony w elementy odblaskowe.