Od 1 grudnia kierowcy nie będą się już zatrzymywać przed bramkami na autostradach A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. Za przejazd zapłacą korzystając z aplikacji lub kupując e-bilet autostradowy. Mogą też korzystać z urządzenia pokładowego.
Zmiany wprowadzane od środy dotyczą kierowców samochodów osobowych i motocykli, użytkownicy aut ciężkich korzystają już bowiem z nowego systemu co najmniej od końca września, kiedy to e-Toll zastąpił viaToll. Teraz system e-Toll będzie obowiązkowy także dla wszystkich użytkowników autostrad podlegających GDDKiA, czyli A4 Wrocław – Sośnica i A2 Konin – Stryków.
Bilet lub aplikacjaPodróżujący płatnym odcinkiem zamiast płatności przy okienku będą mieli do wyboru kilka form wniesienia myta. Jedną z nich jest zakup biletu autostradowego. Ten można nabyć w formie papierowej lub elektronicznej, trzeba jednak z najpierw zaplanować trasę. Bilet można wprawdzie nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem, ale przy zakupie należy podać, oprócz numeru rejestracyjnego pojazdu, także datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz trasę, którą chcemy pokonać płatnym odcinkiem.
Bilet będzie ważny przez 48 godzin od zadeklarowanej daty i godziny.
W formie tradycyjnej bilet będzie do kupienia m.in. na stacjach paliw Orlen i Lotos. Do zakupu elektronicznego będzie służyć aplikacja przygotowana przez Krajową Administrację Skarbową – e-Toll Pl Bilet.
Kierowcy osobówek mogą także korzystać z aplikacji dostępnej dla użytkowników aut powyżej 3,5 t lub z urządzeń pokładowych. W tym przypadku naliczanie opłat będzie się wiązało z koniecznością udostępniania danych lokalizacyjnych pojazdu. Trasy nie trzeba planować wcześniej, trzeba jednak pamiętać o włączeniu aplikacji przed wjazdem na płatny odcinek. Z tego rozwiązania chętni mogli korzystać już wcześniej.
Pojazdy lekkie mogą także wykorzystywać do naliczania opłat te same urządzenia pokładowe, które są dopuszczone dla pojazdów powyżej 3,5 t.
Oferta podmiotów prywatnych
Od 1 grudnia kierowcy będą mogli także korzystać z aplikacji udostępnianych przez firmy, które podjęły współpracę z e-Tollem. Już wcześniej pisaliśmy choćby o
możliwości płacenia przez Autopay, z którą bez zatrzymywania można przejechać także przez odcinki koncesyjne, tj. A4 Katowice – Kraków oraz A1 Toruń – Gdańsk. W tym przypadku aplikacja działająca w tle ma wychwycić moment wjazdu na płatną autostradę i zjazdu z niej.
Oferta prywatnych partnerów dotyczy także możliwości zakupu biletów autostradowych.
Co w czasie zmian
Kierowcy, którzy wjada na płatny odcinek w nocy 30 listopada, a zjadą z niego już po północy, będą mogli zapłacić za przejazd przy pomocy aplikacji e-Toll lub urządzenia pokładowego, ewentualnie zakupić bilet autostradowy bezpośrednio po zjeździe z autostrady (w aplikacji lub na stacji benzynowej). W wyjątkowych sytuacjach KAS dopuszcza wniesieni opłaty w terminie do 3 dni wstecz od zakończenia przejazdu.
Zmiany związane z likwidacją bramek oznaczają inną organizację ruchu na placach poboru opłat. Na PPO Styków i PPO Żdżary do dyspozycji kierowców będą trzy skrajne pasy wjazdowe i wyjazdowe. Środkowe pasy będą wyłączone z użytkowania. Natomiast na PPO Żernica i PPO Karwiany dostępne dla kierowców będą cztery skrajne prawe pasy wjazdowe i wyjazdowe. Kierowców będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Bez zmian pozostaje możliwość bezpłatnego przejazdu obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica). System kontroli zamontowany na pasach wjazdowych i wyjazdowych został tak skonstruowany, żeby identyfikować pojazdy poruszające się tylko po obwodnicy Gliwic i w takich przypadkach nie stwierdzać naruszeń dotyczących braku wniesienia opłaty za przejazd – zapewnia KAS.