fot. Michiel1972, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Rozpoczyna się remont nawierzchni odcinka autostrady A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem. Stalexport musi się wywiązać ze zobowiązań umowy koncesyjnej, która w wygaśnie w 2027 roku. Docelowo remont obejmie 60 km autostrady, przy czym prace podzielone zostały na 16 krótkich odcinków.
W pierwszej kolejności prace obejmą odcinek pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie. Od 5do 11 września kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami w porze nocnej, tj. w godzinach 19.00 – 6.00. Zmiany w organizacji ruchu obejmą zawężenia do jednego pasa ruchu.
Główne prace ruszą 11 września br., także na tym odcinku. Na 7-kilometrowym odcinku prace rozpoczną się od wymiany nawierzchni na jezdni w kierunku Krakowa, a następnie przeniesie się na tym samym odcinku na jezdnię w kierunku Katowic. Jak zapowiada koncesjonariusz, w I etapie na jezdni w kierunku Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, drugi natomiast będzie przejezdny. Z kolei na jezdni do Katowic dostępne będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa. Obie jezdnie na tym odcinku A4 wyremontowane zostaną do końca 2023 r.
To jednak nie koniec zaplanowanych prac. Docelowo roboty związane z wymiana nawierzchni mają objąć 60 km autostrady od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice. Żeby ograniczyć utrudnienia podzielono je na 16 odcinków. Równolegle z remontem nawierzchni prowadzony ma być remont 45 wiaduktów.
– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów umowy koncesyjnej. Zgodnie z nimi mamy obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska. – Podczas wymiany nawierzchni, na każdym remontowanym odcinku zachowamy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Taka organizacja ruchu bardzo dobrze sprawdziła się podczas poprzednich remontów nawierzchni, zakładamy, że również tym razem zminimalizuje uciążliwości dla podróżujących – dodaje.
Podobna zasada zakładająca utrzymanie dwóch pasów ruchu będzie obowiązywała w przypadku remontu wiaduktów. Żeby to było możliwe nawet przy wyłączaniu w przypadku niektórych obiektów całych odcinków jezdni, w pasach rozdziału wykonane zostały przejazdy na drugą jezdnię.
Prace obejmą wymianę nawierzchni, przywrócenie nośności w niektórych lokalizacjach, wymianę barier ochronnych, remont elementów odwodnienia i odtworzenie oznakowania poziomego.
W ramach remontu mostów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei poprawi nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.
Prace potrwają do końca 2026 r. z wyłączeniem okresów zimowych i będą kosztowały 422 mln zł. Ich wykonawca jest firma Pavimental.
Stalexport zarządza autostrada A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem na podstawie koncesji, która kończy się w 2027. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiada, że umowa z prywatną firmą nie zostanie przedłużona.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.