Projekt budowy obwodnicy Gorajca w przebiegu drogi krajowej nr 74 jest coraz bliżej fazy realizacji robót budowlanych. Do wojewody lubelskiego wypłynął bowiem wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W ramach inwestycji planowana jest budowa blisko 7-kilometrowej drogi.
Gorajec to właściwie nie tyle wieś, co zespół takowych – w gminie Radecznica w powiecie zamojskim na Lubelszczyźnie. Pokonując drogę krajową nr 74 pomiędzy Frampolem a Szczebrzeszynem, przejeżdża się przez Gorajec-Zastawie, Gorajec-Starą Wieś, Gorajec-Zagroble oraz Gorajec-Zagroble-Kolonię. Przejazd przez te cztery miejscowości wiąże się z koniecznością pokonania licznych łuków i skrzyżowań. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała budowę ich obejścia w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
OpenStreetMap
Nowa trasa ominie miejscowości od strony północno-zachodniej, przecinając dolinę rzeki Gorajec, a następnie włączy się do istniejącego przebiegu DK nr 74 w rejonie miejscowości Gorajec-Zagroble-Kolonia. Pierwszych 4,75 kilometra (do skrzyżowania z drogą powiatową nr 3200L) nowa trasa ma przebiegać przez tereny rolne. Kolejnych 575 metrów ma biec przez lekko pofałdowaną powierzchnię Roztocza Gorajskiego, a następnie 1,3 kilometra przez teren nadzalewowy. Nowy fragment DK nr 74 ma mieć łącznie niespełna 6,7 kilometra długości.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, oprócz samej nowej drogi powstaną również nowe odcinki dróg przeznaczonych do ruchu lokalnego, trzy skrzyżowania skanalizowane, trzy przejazdy bezkolizyjne oraz obiekt mostowy. Zaplanowano także powstanie całego szeregu urządzeń ochrony środowiska, takich jak zabezpieczenia przeciwhałasowe, przejścia dla zwierząt, szczelny system odwodnienia, pasy zieleni izolacyjnej, rowy trawiaste, czy też zbiorniki retencyjne.
mat. pras. GDDKiA
Inwestycja realizowana jest w systemie “projektuj i buduj”. Zadanie realizuje konsorcjum Mosty Łódź (lider) oraz Antex II (partner), które wyceniło realizację prac na kwotę nieco ponad 119 mln zł. To znacznie niżej niż kosztorys GDDKiA, zakładający nakłady inwestycyjne na poziomie 184 mln zł. Jak informuje GDDKiA, wykonawca złożył do wojewody lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzji ZRID. Wydanie decyzji ZRID umożliwi wykonawcy przejście do realizacji robót budowlanych. Zatwierdzi ona bowiem podział nieruchomości i granice terenu zajętego pod budowę drogi, co umożliwi rozpoczęcie realizacji procedur odszkodowawczych związanych z przejęciem nieruchomości przez Skarb Państwa od ich dotychczasowych właścicieli.
DK nr 74 na Lubelszczyźnie czekają duże zmiany. Oprócz obejścia Gorajca powstaną także obwodnice Janowa Lubelskiego. Dzwoli (rozpoczęła się już jej budowa), Szczebrzeszyna i Zamościa. Już dziś istnieje obwodnica Frampola. Łączna długość wyżej wymienionych obwodnic wyniesie ok. 40 kilometrów, co oznacza, że będzie można mówić o nowym obliczu trasy w tej części regionu. Wszystkie nowe fragmenty budowane są w standardzie spełniającym wymogi właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego. Oznacza to m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra, czy też parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś.