Rozbudowa drogi krajowej nr 46 pomiędzy Nysą a Pakosławicami jest coraz bardziej zaawansowana. Od wczoraj kierowcy mogą korzystać z nowej jezdni pomiędzy Hanuszowem i Strobicami. Inwestycja, w efekcie której ruch na głównej trasie wylotowej z Nysy na północ stanie się bardziej płynny i bezpieczny, ma zostać zakończona w tym roku.
Droga krajowa nr 46, licząca ok. 270 kilometrów, przebiega przez obszar województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego, łącząc Kłodzko ze Szczekocinami m.in. przez Nysę i Opole. Na odcinku Nysa – Pakosławice od lat obserwowano szczególnie wysokie natężenie ruchu. Wynika to z faktu, iż w miejscowości Pakosławice trasa łączy się z drogą wojewódzką nr 401 w kierunku Brzegu, zapewniającą dzięki węzłowi na autostradzie A4 najszybsze połączenie Nysy i innych miast w południowej części województwa opolskiego z Wrocławiem. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła rozbudować rzeczony odcinek. Zadanie w ramach kontraktu o wartości ponad 147 mln zł realizuje Budimex.
W ramach inwestycji zaplanowano poszerzenie przekroju DK nr 46 do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na tym odcinku korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Przewidziano również budowę obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew (po wykonaniu rozbiórki istniejących mostów), a także rozbudowę czterech skrzyżowań – w Hanuszowie i Strobicach oraz w Pakosławicach, gdzie na skrzyżowaniu z DW nr 401 powstanie rondo. Inwestycja obejmuje również budowę ekranów akustycznych, budowę zatok autobusowych, budowę jezdni dodatkowych przeznaczonych do obsługi terenów przyległych oraz budowę i przebudowę chodników. Ponadto na modernizowanym odcinku pojawią się sygnalizacja świetlna na trzech skrzyżowaniach i nowe oświetlenie drogowe.
W dniu 20 maja wraz z oddaniem do użytku nowej jezdni na odcinku pomiędzy miejscowościami Hanuszów i Strobice rozpoczął się kolejny etap inwestycji. Jak wskazuje GDDKiA, na całej długości rozbudowywanego odcinka realizowane są prace bitumiczne w zakresie podbudowy i warstwy wiążącej na trasie głównej. Układane są również kolejne warstwy konstrukcyjne jezdni dodatkowych. Wykonano także wszystkie prace konstrukcyjne związane z budową obiektów mostowych. W miejscach, w których zakończono już realizację robót zasadniczych, trwają z kolei prace brukarskie oraz humusowanie terenu. Zaawansowanie rzeczowe całej inwestycji szacuje się obecnie na ok. 70%.
– Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i dostosowanie się do oznakowania wynikającego z tymczasowej organizacji ruchu oraz do poleceń osób kierujących ruchem – powiedziała Agata Andruszewska, rzecznik prasowy opolskiego oddziału GDDKiA.
Zakończenie realizacji inwestycji zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, rozbudowa DK nr 46 pomiędzy Nysą a Pakosławicami wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Będzie to możliwe nie tylko dzięki rozbudowie przekroju drogi do układu 2x2, ale również rozbudowie skrzyżowań, za sprawą której wyeliminowane zostaną miejsca niebezpieczne, w których dochodziło już do różnego rodzaju incydentów. Co nie mniej ważne, znacząco poprawi się także bezpieczeństwo pieszych, którzy zostaną odseparowani od trasy głównej – chodniki znajdą się przy jezdniach dodatkowych.