Termin składani ofert na optymalizację projektu i budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi został przełożony o ponad miesiąc. Obecnie przypada on na 2 października br. – Stało się tak w związku z dużą liczbą pytań od wykonawców i koniecznością udzielenia na nie odpowiedzi – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.
S14 opóźnia się
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – potencjalni wykonawcy złożyli ponad 900 pytań w przetargu i to z tego powodu przełożono termin otwarcia ofert. Obecnie przypada on na 2 października br.
To nie pierwsze przełożenie otwarcia ofert w przetargu, który zakłada optymalizację projektu oraz budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Pierwotnie oferenci mieli czas do 28 sierpnia br. Następnie z uwagi na zmiany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia,
które konieczne były po wniosku złożonym przez firmę PORR, przedłużono ten czas do 31 października br.
Teraz dzień, w którym mamy poznać oferty w tym postępowania przesunięto o ponad miesiąc. Czas ten, w porównaniu do okresu realizacji inwestycji, nie wydaje się długi. Jednak Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu S14 to droga bardzo wyczekana. Mieszkańcy oraz samorządowcy starają się o jej budowę od lat.
Trudna droga do budowy S14
Przetarg na tę inwestycję ogłoszono w październiku 2015 roku. Niedługo potem wojewoda łódzki wydał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Następnie nad Zachodnią Obwodnicą Łodzi zaczęły zbierać się czarne chmury. Do wydanej decyzji ZRID, dotyczącej pierwszego odcinka, pojawiły się zastrzeżenia mieszkańców, a odwołanie było rozpatrywane przez nowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa przez ok. 10 miesięcy.
W końcu, na początku grudnia 2016 roku, ogłoszono drugi etap przetargu. Jednak po przedstawieniu ofert cenowych, które znacznie przewyższały budżet inwestora, Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o unieważnieniu postępowania i ogłoszeniu nowego. Przetarg, który został rozpisany 30 czerwca br., zakłada nie tylko budowę trasy, ale także zoptymalizowanie jej projektu.
W praktyce oznacza to, że część węzłów nie zostanie wybudowana mimo sprzeciwu samorządowców i mieszkańców. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit informuje, że
droga może powstać we wcześniej planowanym kształcie tylko przy dofinansowaniu przez władze lokalne. 28,5 km trasy ekspresowej
Budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14 podzielono na dwie części. Pierwsza to fragment od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów. Jego długość wynosi 12,2 km. Drugi odcinek będzie dłuższy, ma 16,3 km i ma ostatecznie prowadzić od węzła Łódź Teofilów do DK-91 w Słowiku oraz zawierać włączenie do A2 na węźle Emilia.