GDDKiA wskazała najkorzystniejsza ofertę złożoną w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo. Wybrała propozycję konsorcjum Kobylarni i Mirbudu o wartości blisko 378,5 mln zł.
Wybrana oferta jest najtańsza spośród tych, które zostały złożone przez wykonawców. Jeśli nie będzie odwołań, zostanie podpisana umowa. Inwestor zakłada, że stanie się to w maju.
W ramach tego odcinka, który jest częścią trasy z Wrocławia do Kłodzka, powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 14 km. Droga z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i z pasem awaryjnym zostanie poprowadzona w nowym śladzie przez teren gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. W minimalnym stopniu będzie wykorzystywać ślad istniejącej DK-8.
Na trasie tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe: Ząbkowice Śląskie Wschód - na po-łączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo, na połączeniu z istniejącą DK-8. Do wy-budowania jest 5 mostów, z tego 4 z funkcją przejść dla zwierząt, 7 wiaduktów nad drogą ekspresową oraz wiadukt nad linią kolejową. Dodatkowe dwa wiadukty w ciągu ekspresówki będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.
Odcinek Ząbkowice Śląskie – Bardo jest jednym z sześciu, na które podzielono trasę z Wrocławia do Kłodzka. W sumie będzie to 87 km drogi.
W grudniu podpisane zostały umowy na realizację trasy od Kobierzyc do Łagiewnik (32,5 km). Wykonawcami są Strabag Infrastruktura Południe, Porr oraz Budimex, których kontrakty łącznie przeraczaja1 md zł.
Trasa na tym odcinku będzie miała pozostawiona rezerwę w pasie dzielącym z myślą o budowie trzeciego pasa ruchu w przyszłości.
Dwa odcinki od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich o długości 17,1 km
są na etapie weryfikacji ofert.
Na etapie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka. Ten fragment ma być połączony funkcjonalnie z obwodnicą Złotego Stoku. Jeszcze trwają analizy, po których zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla optymalnego wariantu drogi.